Projektdetaljer
Beskrivelse
Denne undersøgelse tager afsæt i et tidligere Forsknings- og udviklingsarbejde med titlen ”fællesskabende idrætspædagogik og livskvalitet hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse”.
Denne undersøgelse viste hvordan idrætsundervisning blev formidlet så mennesker med Aspergers syndrom henholdsvis overskred vanskeligheder ved autismen og indgik som inkluderede deltagere I de idrætslige fællesskaber. Resultaterne viste en gavnlig effekt på en række områder som blandt andet vedrørte udvikling af sociale kompetencer, positiv selvopfattelse og forbedret livskvalitet. Formålet med en ny undersøgelse vil være at underbygge og udvide resultaterne af denne undersøgelse. Den nuværende undersøgelse er lavet i en institutionel specialkontekst ved Autismecenter Nord-Bo med fokus på holdidræt. Den nye undersøgelse tager udgangspunkt i en folkeskole med tilknyttet undervisningsafdeling for mennesker med autismespektrumforstyrrelse (ASF).
Udgangspunktet er praksisforskning med deltagerne betragtet som medforskere i et førstepersonsperspektiv, hvor teorien spiller sammen med praksis i en løbende udveksling. På makroplan vil der være tale om fokus-gruppeinterview og observation som udgangspunktet for praksisforskningstilgangen. Dette vil danne grundlag for, på mikroplan, at den nuværende undersøgelses resultater og teori kan bringes i spil med henblik på at udvikle og beskrive praksis.
Denne undersøgelse viste hvordan idrætsundervisning blev formidlet så mennesker med Aspergers syndrom henholdsvis overskred vanskeligheder ved autismen og indgik som inkluderede deltagere I de idrætslige fællesskaber. Resultaterne viste en gavnlig effekt på en række områder som blandt andet vedrørte udvikling af sociale kompetencer, positiv selvopfattelse og forbedret livskvalitet. Formålet med en ny undersøgelse vil være at underbygge og udvide resultaterne af denne undersøgelse. Den nuværende undersøgelse er lavet i en institutionel specialkontekst ved Autismecenter Nord-Bo med fokus på holdidræt. Den nye undersøgelse tager udgangspunkt i en folkeskole med tilknyttet undervisningsafdeling for mennesker med autismespektrumforstyrrelse (ASF).
Udgangspunktet er praksisforskning med deltagerne betragtet som medforskere i et førstepersonsperspektiv, hvor teorien spiller sammen med praksis i en løbende udveksling. På makroplan vil der være tale om fokus-gruppeinterview og observation som udgangspunktet for praksisforskningstilgangen. Dette vil danne grundlag for, på mikroplan, at den nuværende undersøgelses resultater og teori kan bringes i spil med henblik på at udvikle og beskrive praksis.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/17 → 01/07/18 |