Følgeforskning af didaktiske udviklingslaboratorier i læreruddannelsen

Projektdetaljer

Beskrivelse

På Læreruddannelsen KP, har vi igangsat to udviklingslaboratorier der overordnet har til formål at udvikle læreruddannelsesdidaktik gennem en laboratoriebaseret tilgang. Der er tale om et følgeforskningsprojekt der følger to udviklingsprojekter. Udgangspunktet for følgeforskningen er relateret til et overordnet spørgsmål:
Hvordan kan en laboratoriepædagogisk tilgang bidrage til at udvikle en overordnet, nysgerrig og eksperimenterende læreruddannelsesdidaktik?
Der ligger i vores projekt en ambitiøs målsætning om at bidrage mere alment til udviklingen af læreruddannelsesdidaktisk tænkning. Da didaktisk refleksion og didaktisk udvikling på mange måder kan siges at være et omdrejningspunkt for læreruddannelsen (også i et dobbeltdidaktisk perspektiv), bliver det helt centralt at udfordre forståelsen af eksisterende praksis som eksperimenterende og undersøgende.
Der er tale om en mere alment nysgerrig og undersøgende tilgang til at forstå og udvikle læreruddannelsesdidaktik, trækker herværende projekt også på en bredere intention – nemlig at identificere hvor, hvornår og i forhold til hvilket indhold, det er meningsfuldt at arbejde med en laboratoriebaseret tilgang; og hvor det ikke er meningsfuldt.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2030/06/22