Fagdidaktik i idræt

  • Madsen, Kasper Lasthein (Projektleder)
  • Munk Svendsen, Annemari (Projektleder)
  • Volshøj, Esben (Projektdeltager)
  • Christensen, Andreas Bolding (Projektdeltager)
  • Bentholm, Anette Lisbeth (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Idrætsfaget spiller en central rolle i både folkeskole og gymnasie, fordi bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser baner vej for liv, fællesskab og nærvær. Samtidig opnår eleverne kendskab til idrættens betydning for vores sociale, mentale og fysisk sundhed og bliver derigennem kritiske og bevidste brugere af de mange trænings- og sundhedstilbud, der er i vores samfund. Endelig er idræt et vigtigt dannelsesfag, som kvalificerer eleverne gennem kundskaber og viden. Det socialiserer dem, så de kan indgå i og håndtere fællesskabets normer og værdier. Og det bidrager til, at de bliver selvstændige og frie subjekter med ret til at eksistere.
Men idrætsfaget har også en række udfordringer. Bl.a. er der problemer med elevernes deltagelse og motivation. I Fagdidaktik i idræt giver vi vores bud på en aktuel fagdidaktik med udvalgte greb og tilhørende pejlemærker for en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som idrætsfaget har. Vi har valgt at fokusere på, at idrætslæreren skal kunne fremme meningsfulde idrætsoplevelser, integrere teori og praksis, inddrage digitale medier i undervisningen, anvende idrætsdidaktiske modeller, skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer, sikre inkluderende læringsmiljøer og integrere forskellige evalueringsformer i idrætsfaget.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2101/11/22

Samarbejdspartnere

  • Københavns Universitet
  • Syddansk Universitet (leder)
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Professionshøjskolen UCN

Emneord

  • idræt
  • didaktik