Projektdetaljer
Beskrivelse
Mange elever har svært ved at læse fagtekster i faget biologi. Teksterne er begrebstunge, og samtidig indeholder teksterne begreber, som for mange begrebers vedkommende, ikke er en del af elevernes hverdagssprog. Med de nye Fælles Mål 2009 er faglig læsning indskrevet i alle fag og således også i biologi. Derfor skal linjefagsuddannede i biologi også have en viden om begrebet faglig læsning og kunne omforme det til hensigtsmæssige strategier i undervisningspraksis.
Faget biologi (7.-9.klasse) bygger videre på den viden, eleverne har med sig fra natur/teknik. Mange vil dog opleve, at sværhedsgraden i faget bliver øget, når de går fra natur/teknik til biologi, og det samme gælder for teksternes sværhedsgrad.
Trods lærernes viden om fagteksternes sværhedsgrad i biologi, finder faglærerne det ofte svært at integrere elementer omkring faglig læsning i biologiundervisning. Det synes derfor hensigtsmæssigt at udvikle strategier omkring faglig læsning, som kan implementeres i den daglige undervisningspraksis, og hvor en sådan strategi forhåbentlig kan bidrage til at øge elevernes forståelse i faget biologi.
Dette projekt vil med udgangspunkt i udvalgte klasser afsøge og videreudvikle strategier omkring faglig læsning. Udover at have fokus på de involverede klasser og deres lærere, skal projektet i høj grad inddrage studerende fra læreruddannelsen med linjefaget biologi. Gennem arbejdet med faglig læsning og afprøvning af forskellige strategier, vil de studerende kvalificeres i forhold til selv at inddrage faglig læsning i deres kommende virke som lærere samt forhåbentlig også bidrage til videnspredning samt generering af ny viden.
Faget biologi (7.-9.klasse) bygger videre på den viden, eleverne har med sig fra natur/teknik. Mange vil dog opleve, at sværhedsgraden i faget bliver øget, når de går fra natur/teknik til biologi, og det samme gælder for teksternes sværhedsgrad.
Trods lærernes viden om fagteksternes sværhedsgrad i biologi, finder faglærerne det ofte svært at integrere elementer omkring faglig læsning i biologiundervisning. Det synes derfor hensigtsmæssigt at udvikle strategier omkring faglig læsning, som kan implementeres i den daglige undervisningspraksis, og hvor en sådan strategi forhåbentlig kan bidrage til at øge elevernes forståelse i faget biologi.
Dette projekt vil med udgangspunkt i udvalgte klasser afsøge og videreudvikle strategier omkring faglig læsning. Udover at have fokus på de involverede klasser og deres lærere, skal projektet i høj grad inddrage studerende fra læreruddannelsen med linjefaget biologi. Gennem arbejdet med faglig læsning og afprøvning af forskellige strategier, vil de studerende kvalificeres i forhold til selv at inddrage faglig læsning i deres kommende virke som lærere samt forhåbentlig også bidrage til videnspredning samt generering af ny viden.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/11 → 31/12/11 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Gudenåskolen (Projektpartner)
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.