Projektdetaljer

Beskrivelse

Vi betragter undersøgende tilgange i undervisningen som eksemplariske i forhold til elevernes faglige udvikling. I projektet ønsker vi at undersøge, om en undersøgende tilgang til lærerens fagdidaktiske eksperimenter på lignende måde kan bidrage til lærerens faglige og didaktiske udvikling: Vi ønsker at undersøge, om lærerens arbejde med fagdidaktiske eksperimenter kan have beslægtet effekt på lærerens faglige udvikling, som man kunne iagttage hos eleverne i danskdelen af KiDM-projektet (Kvalitet i dansk og matematik. Et lodtrækningsforløb med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Slutrapport, s. 21).

Vi ønsker at undersøge, om læreren kan bruge sine egne erfaringer fra undersøgelse af fagdidaktiske eksperimenter til at forstå eller opnå indsigt i elevernes undersøgelser af fx æstetiske tekster i dansk: Spiller det en rolle, at både lærere og elever arbejder undersøgende? Og at de gør det simultant? Hvad er det i den undersøgende tilgang, der kan bidrage til at udvikle læreren fagligt og didaktisk? Er det undersøgelsen i sig selv, der udvikler lærerens evne til at forholde sig åbent til nye måder at tilrettelægge og gennemføre undervisning på? Eller udvikler undersøgelsen lærerens færdighed i systematisk at vurdere forskellige didaktiske og fagdidaktiske tiltags betydning for elevernes udvikling? Projektet henter inspiration fra eksisterende universitetsskoler, forsøgsskoler, demonstrationsskoler, Lab Schools (Bielefeldt, Jordan Hill School, Lab School Paris, Universitetsskolen Aabenraa, norske og 13 finske universitetsskoler).
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/06/2228/06/24

Samarbejdspartnere

  • Sanderumskolen (Projektpartner)
  • Odense Kommune (Projektpartner) (leder)