FGU elever fra digitale aktører til digitalt myndige aktører

Projektdetaljer

Beskrivelse

Som led i den nationale strategi om cyber- og informationssikkerhed (Finansministeriet 2018), har Københavns Professionshøjskole, i samarbejde med Styrelsen for IT og Læring, kortlagt kompetencebehov i uddannelsessektoren. Rapporten kan findes ved at klikke på Behov for viden om cyber og informationssikkerhed baggrundsrapport.

I 2020 har Nationalt Center for Erhvervspædagogik (KP) med en bevilling fra Center for Cybersikkerhed gennemført et aktionslæringsforløb for undervisere på FGU institutionerne i Digital Dømmekraft og Cybersikkerhed.

Baggrundsmaterialet for aktionslæringsforløbet tager udgangspunkt i allerede udviklede undervisningsmaterialer til lærerne i form af redskaber, små videoer og undervisningsvejledninger, der ligger på Danmarks Læringsplatform www.emu.dk. Det kan du tilgå ved at klikke på Cybersikkerhed og Digital Dømmekraft.

Setuppet for aktionslæringsforløbet har været to workshops og en aktionslæringsperiode. Hér har lærerne arbejdet med at udvikle og afprøve undervisning i fag som matematik, PASE, Identitet og medborgerskab, teknologiforståelse samt værkstedsfag.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/05/2031/12/20

Emneord

  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Digital dømmekraft
  • Digital dannelse
  • informationssikkerhed
  • cybersikkerhed
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Digitale kompetencer
  • Digital didaktik
  • Aktionslæring
  • Skoler, fag og institutioner
  • FGU
  • PASE
  • Identitet og medborgerskab
  • Tekonlogiforståelse
  • Matematik
  • Værkstedsfag

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.