Fleksibel skolestart - samskabelse mellem børnehus og skole om en inkluderende start

Projektdetaljer

Beskrivelse

"Fleksibel skolestart" er et samarbejde med en skole og et børnehus (0 – 6 år) . I skolen og daginstitutionen bliver der arbejdet med fleksibel skolestart for børn som led i at udvikle rammer og indhold for en mere sammenhængende og inkluderende skolestart for børn og overgangspraksis.

Projektets formål er gennem et forskningsbaseret vidensspor og udviklingsspor, der løber parallelt:

- At skabe forskningsbaseret viden om Fleksibel skolestart og den skolestartsform der hermed igangsættes, realiseres og udvikles i praksis.

-At skabe vidensbaseret, organisatorisk læring om Fleksibel skolestart, hvor ledelse er bærende og udvikling sker i børnehusets og skolens overgangspraksis

For projektets første del lyder forsknings- og udviklingsspørgsmålene:
* Hvordan organiseres fleksibel skolestart, og hvad betyder den skolestartsform for inkluderende børnefællesskaber og overgange i børns liv?
* Hvilke professionelle og organisatoriske dilemmaer, handlemuligheder og nyskabelser opstår i arbejdet med den fleksible skolestart?

I projektets anden del bliver disse forskningsspørgsmål udforsket yderligere. Gennem cases belyses, hvordan der arbejdes med at skabe inkluderende børnefællesskaber og børnesyn, når det lokale ressourcecenter indgår i at udvikle rammer og praksis med børn. Det omfatter de skolestartsformer og overgangspraksis, der bliver til i samspil mellem almene og specialtilbud, og når der arbejdes på tværs af ressourcecenter, ledelse, skole, børnehus og hjem med det.

Projektets metodiske design omfatter:
- Etnografisk feltarbejde i skole, børnehus og SFO i et landdistrikt. Feltarbejdet omfatter bl.a. børneinterviews, interviews med ledere, professionelle og forældre samt deltagende observationer i overgangspraksis mellem børnehus og skole samt i skole og SFO.

- Praksisnær forskning med de professionelle - bl.a. i ledelsescirkler og teams med pædagoger og børnehaveklasselærere, hvor der gås på opdagelse i den skolestartsform der skabes og videreudviklinger af overgangspraksis.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/10/2330/06/25

Emneord

  • Børn og unge
  • Daginstitution
  • Overgange
  • Skolestart
  • Børneliv
  • Praksis udvikling
  • Inklusion
  • Børnehus