Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Genstandsfelt er flersprogethed i dagtilbud og skole, og vi undersøger sproglig praksis i pædagogiske kontekster, hvor flersprogethed på den ene eller anden måde er et vilkår – på tværs af traditionelle skel mellem modersmål, andetsprog og fremmedsprog. Det kan være i skolens tyskundervisning, i fagundervisning i fysik på engelsk eller i modersmålsundervisning i somali eller italiensk; det kan være i børnehaver med mange tosprogede børn såvel som i engelsksprogede børnehaver. Vi retter opmærksomheden mod de udfordringer, som globalisering og øget sproglig diversitet stiller den sprogpædagogiske og –didaktiske praksi i dagtilbud og skole overfor i en tid, hvor sprog er til diskussion: Tidligere engelskundervisning i skolen – og hvad så med tysk og fransk? Eller måske kinesisk som valgfag? Modersmålsundervisning – på polsk og pashto? Engelsk som arbejdssprog i børnehaver og skoler? Arabisktalende børn i børnehaven? I skolens franskundervisning? Hvorfor? Hvordan? På tværs af sådanne kontekster undersøger programmet spørgsmål som de følgende: Hvordan bruges sprog i flersprogede pædagogiske kontekster? Hvilke sproglige normer håndhæves, forhandles og udfordres gennem sprogundervisning eller sprogarbejde? Hvad gælder som og anerkendes som sprog? Hvilken betydning får dette fremadrettet for den sprogpædagogiske og -didaktiske praksis i en flersproget virkelighed?
Vi arbejder på et sociolingvistisk grundlag og undersøger sproglig praksis i flersprogede sammenhænge med metodisk fokus på observationer og interviews.
Vi arbejder på et sociolingvistisk grundlag og undersøger sproglig praksis i flersprogede sammenhænge med metodisk fokus på observationer og interviews.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 31/12/15 |
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 5 Afsluttet
-
Dagtilbud og flersprogethed
Laursen, H. (Projektdeltager)
01/01/14 → 31/12/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Flersprogethed til understøttelse af læring
Jensen, N. H. (Projektdeltager)
01/01/14 → 01/01/16
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
CLIL i Struer
Slåttvik, A. B. (Projektdeltager)
01/01/14 → 01/01/16
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Biliteracy - fra børnehave til skole
Kristensen, K. S. (Projektdeltager)
01/01/14 → 01/01/16
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Tysk som 2. fremmedsprog i 5. klasse i en heteroglossisk læringskontekst – en undersøgelse af praksis og mulige perspektiver
Wolf, G. (Projektdeltager)
01/01/14 → 31/12/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation