Projektdetaljer
Beskrivelse
En undersøgelse af effekterne af et Flipped Learning undervisningsforløb i faget ’Computer Architecture and Organization’ på professionsbachelor uddannelsen Software Technology Engineering.
Lægmandssprog
Artiklen præsenterer en undersøgelse af, hvilke konsekvenser det har medført at ændre undervisningsforløbet til Flipped Learning og Flipped Classroom i faget ’Computer Architecture and Organization’ på 3. semester på VIA’s professionsbachelor uddannelse; Software Technology Engineering, i Horsens. Undersøgelsen er baseret på to undervisningsforløb, hvor Flipped Learning blev benyttet. I alt 70 studerende har efterfølgende svaret på et spørgeskema, som indeholder både kvantitative og kvalitative items.
Undersøgelsen vidste både nogle fordele og ulemper ved Flipped Learning. Fordelene var, at især de ambitiøse studerende kunne lære emnerne grundigt før lektionen, da de kunne spole i og gense dele af forberedelsesvideoerne. En anden fordel var, at der generelt blev frigivet tid i lektionerne til at kunne løse flere opgaver og øvelserne. En ulempe var, at mange studerende forlod undervisningsmodulet tidligere (eller undlod af møde op), når både opgaverne, løsningsforslag og teorien kunne findes online. De syntes, at de kunne lærer stoffet hjemmefra. Dog viste eksamensresultaterne, at de studerende, som mødte op, fik markant højere karakterer end de studerende, som ikke mødte op.
Denne ulempe blev delvist fjernet ved at omstrukturere undervisningen, så kun den tidstunge teori blev givet som videoforberedelse, samt at facilitere mere struktur ind i opgaveløsningsdelen i undervisningsmodulet.
Undersøgelsen vidste både nogle fordele og ulemper ved Flipped Learning. Fordelene var, at især de ambitiøse studerende kunne lære emnerne grundigt før lektionen, da de kunne spole i og gense dele af forberedelsesvideoerne. En anden fordel var, at der generelt blev frigivet tid i lektionerne til at kunne løse flere opgaver og øvelserne. En ulempe var, at mange studerende forlod undervisningsmodulet tidligere (eller undlod af møde op), når både opgaverne, løsningsforslag og teorien kunne findes online. De syntes, at de kunne lærer stoffet hjemmefra. Dog viste eksamensresultaterne, at de studerende, som mødte op, fik markant højere karakterer end de studerende, som ikke mødte op.
Denne ulempe blev delvist fjernet ved at omstrukturere undervisningen, så kun den tidstunge teori blev givet som videoforberedelse, samt at facilitere mere struktur ind i opgaveløsningsdelen i undervisningsmodulet.
Nøgleresultater
Fordelene ved Flipped Learning er især de ambitiøse studerende kunne lærer emnerne grundigt før lektionen, da de kunne spole og gense dele af forberedelsesvideoerne. En anden fordel var at der generelt blev frigivet tid i lektionerne til at kunne løse flere opgaver og øvelserne. En ulempe var at mange studerende forlod undervisningsmodulet tidligere (eller undlod af møde op), nu både opgaverne, løsningsforslag og teorien kunne findes online. De syntes, at de kunne lærer stoffet hjemmefra. Dog viste eksamensresultaterne, at de studerende som mødte op, fik markant højere karakterer en de studerende som ikke mødte op.
Status | Afkortet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/02/21 → 31/12/22 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.