Forældreskab efter flugt

Projektdetaljer

Beskrivelse

Nyere undersøgelser viser, at velfærdsarbejde rettet mod nyankomne forældre med flygtningebaggrund (NFF) er domineret af diskurser, som patologiserer og konstruerer NFF med mangler og/eller traumer, som medfører risiko for mangelfuldt forældreskab.
Dette projekt udfordrer denne deficittænkning og undersøger gennem et eksperimentelt og participato-risk forskningsdesign, hvordan NFF og professionelle kan kvalificere skole-hjem samarbejdet om børnenes skolegang gennem samskabelsesprocesser.

Lægmandssprog

Projektet undersøger, hvordan man gennem faciliterede samskabelsesprocesser kan etablere et tillidsfuldt og ressourceorienteret samarbejde mellem lærere, pædagoger og nyankomne forældre med flygtningebaggrund.
AkronymFeF
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1831/12/19

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • skole-hjem samarbejde
  • Flygtninge
  • Flygtningefamilier
  • Forældreskab
  • samskabelse
  • Tolkning
  • Design Thinking
  • lærere
  • Pædagoger
  • Medforsker
  • flerkulturel
  • Interkulturalitet