Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Undervisningsminister Merete Risager har besluttet, at der skal igangsættes et forsøgsprogram for styrkelse af teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Det samlede forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen skal afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.”

Gennemførslen af forsøgsprogrammet foregår i perioden 2018-2021 og sker i tæt samarbejde mellem ca. 45 danske folkeskoler og en række kommuner, der repræsenterer diversiteten i den danske folkeskole, professionshøjskoler og universiteter.
Forsøgsprogrammet er et omfattende kapacitetsopbygningsprogram, der skal udvikle undervisningsforløb og undervisningsmaterialer, kompetenceudviklingsaktiviteter og implementeringsstøtte med fokus på efterfølgende at kunne besvare spørgsmålene:

Hvordan kan fagligheden teknologiforståelse bedst gøres til en del af den obligatoriske undervisning?
Hvordan kan teknologiforståelse som fag og faglighed rent praktisk implementeres i folkeskolen?

StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1831/12/21

Samarbejdspartnere

  • Københavns Professionshøjskole (leder)
  • Professionshøjskolen UCN (Projektpartner)
  • Læremiddel.dk nationalt videnscenter (Projektpartner)
  • UC SYD (Projektpartner)
  • Rambøll (Projektpartner)

Emneord

  • folkeskolen
  • teknologiforståelse

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.