Fra idrætshal til faglokale

Projektdetaljer

Beskrivelse

Baggrund
Idrætsundervisningen foregår ofte i en idrætshal. Begrebet affordance anvendes til at beskrive hvad rum – i bred forstand – inviterer til. Idrætshallen indbyder som regel til bevægelse dels fordi der er meget gulvplads, dels fordi der ofte er en række funktionelle lærermidler (mål, bolde, skumredskaber, kegler m.m.), der fortæller noget om hvilke former for bevægelse. Sidst men ikke mindst, så har de studerende nogle forventninger til, at man bevæger sig i en hal. Idrætshallen inviterer i langt mindre grad til synliggørelse af og arbejde med teori og fagbegreber og det ville jeg gøre noget ved.

Projekt gear faglokalet
Muligheden opstod gennem et projektsamarbejde med to idrætsstuderende – Sofie Bredsdorff-Larsen og Nikoline Pilegaard Schønnemann – fra Syddansk Universitet. Projektet havde til formål at ’geare’ idrætshallen i Videnbyen til et tidssvarende og motiverende læringsrum. Projektet begyndte i februar og havde en varighed på syv uger, hvor vi udvalgte eksisterende faglige modeller, redidaktiserede nogle af dem og udviklede helt nye. Det resulterede i 11 idrætsfaglige plakater, som i dag hænger på en væg i hallen.

Hvilken værdi vil det skabe?
De idrætsfaglige modeller skal bidrage til at gøre fagbegreberne synlige og nærværende i idrætsundervisningen. De inviterer til faglig refleksion og dialog, som kan være underviserinitieret, men giver også mulighed for, at de studerende selv kan stoppe op ved modellerne og bliver nysgerrige på fagbegreberne. Ydermere håber, vi at vores ”nye” faglokale kan inspirere andre læreruddannelser og skoler til at geare deres idrætshaller til (også) at arbejde med teori og fagbegreber.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato30/01/2315/05/23

Emneord

  • læreruddannelsen
  • idræt
  • didaktik