Fra pædagogik til data og data til pædagogik - kortlægningspraksisser i dagtilbud

Projektdetaljer

Beskrivelse


Projektet har til formål at få viden og udvikle praksisser omkring brugen af dét vi i projektet kalder kortlægningsværktøjer. I projektet samarbejdes med Rambøl, idet Hjernen og Hjertet ses som en case på et sådant redskab, der typisk indkøbes af forvaltninger med henblik på at kortlægge og få systematisk data om børns kompetenceniveau og udvikling, og anvendes i ambitioner om at få indblik i og samtidig understøtte den pædagogiske kvalitet.

Udgangspunktet for projektet er, at kortlægningsværktøjer er udbredte i pædagogisk praksis, og at vi som professionshøjskole har et ansvar for 1) at understøtte at de kommende pædagoger er bedst muligt klædt på til at arbejde med redskaberne på en pædagogisk kvalificeret og reflekteret måde i pædagogisk praksis og 2) at tilvejebringe viden om, hvordan kortlægningsværktøjer kan bringes i spil på måder, der understøtter den pædagogiske kvalitet, og at den pædagogiske faglighed bringes i spil.

Projektet har karakter af et pilotprojekt, der går på to samtidige ben.
1. Der laves et forsøgs- og udviklingsarbejde i pædagoguddannelsen i Esbjerg, hvor der arbejdes med at udvikle en praksis i pædagoguddannelsens dagtilbudsspecialisering, der understøtter pædagogstuderendes praktiske erfaringer og faglige refleksioner over en praksis med kortlægningsværktøjer og en faglig evalueringskultur.
2. Der laves en mindre forskningsundersøgelse, hvor UC SYD i samarbejde med Rambøl og forhåbentlig også VIVE, undersøger
a) de kommunale og pædagogiske praksisser, som har udviklet sig i forvaltning og dagtilbud omkring brugen af Hjernen og Hjertet, i første omgang i en enkelt case-kommune, hvor vi undersøger praksis i forvaltningen og i to eller tre dagtilbud. Hvem gør hvad og hvorfor? Hvilke dilemmaer og interesser er der i de forskellige kontekster? Hvilke muligheder og forhåbninger ser aktørerne for en kommende praksis?
b) Med afsæt forskningens afdækninger af de eksisterende praksisser, laves refleksionsværksteder, hvor repræsentanter for forvaltning og dagtilbud sammen overvejer og undersøger perspektiver, dilemmaer og muligheder, med henblik på at udvikle en fælles og kvalificeret praksis omkring brugen af kortlægningsværktøjer.

De to ben i projektet arbejder under samme projektledelse og vil undervejs mødes på seminarer for gensidigt at befordre hinanden, ligesom studerende i uddannelsen vil blive inddraget i forskningsprojektet i praktikkerne. Der er tale om et pilotprojekt som kan danne afsæt for et større projekt. Dette gælder den del af projektet, der handler om uddannelsesudvikling, hvor erfaringer og indsigter og metoder kan udbredes til hele pædagoguddannelsen i UC SYD – herunder også de øvrige specialiseringer. Og det gælder forskningsdelen, hvor sigtet er at finde financiering og udvikle et forskningsdesign, der muliggør studier og samarbejder med flere kommuner.

Nøgleresultater

Viden om kortlægningspraksisser
viden om hvordan kortlægningsdata kan bringes i spil i dialoger med pædagogiske kvalitetsforståelser
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2201/06/24

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • pædagogik i dagtilbud
  • kvalitet og kvalitetsmåling
  • kompetencemåling
  • databrug
  • translationsprocesser
  • styring
  • professionsunderstøttelse