Fra Skrift til Tegn - Visuelle indlæringsmetoder for ordblinde i Danmark

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet er et nystartet samarbejde mellem Region Midt, Østjyllands Ordblindeforening, DPU og Center for Animation, Visualisering og Grafisk fortælling.
Projektets formål; at udvikle visuelle indlæringsmetoder for ordblinde børn, unge og voksne, baseret på erfaringer fra praksis. Børn og unge kan løfte deres skriftlige, kognitive og matematiske forståelse og kompetencer gennem en model udviklet af Lena Utoft fra Ordblindeforeningen Østjylland.
Ved Lena Utoft hjælp har unge der ellers lider af dysleksi formået at bestå studentereksamens skriftlige og mundlige fag med karakterer over gennemsnittet.
Dette ønsker projektets styregruppe at udvikle til metode og didaktisk undervisningsmateriale for på denne måde at skabe opmærksomhed på behovet for alternative indlæringsformer og metoder i folkeskolen.

Nøgleresultater

Projektet er i sin opstartsfase, og styregruppen har afholdt sit første møde.

Ansøgning forventes indsendt til den Regionale Kulturaftale i 1.halvår 2019
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/11/1731/12/19

Samarbejdspartnere

  • Region Midtjylland (Projektpartner)
  • Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark (Medansøger)
  • VIA University College (Medansøger)
  • Danmarks Pædagogiske Universitet (Medansøger)
  • The Animation Workshop (leder)

Emneord

  • æstetiske læreprocesser
  • innovativ undervisning
  • specialpædagogik
  • unge
  • undervisningsdifferentiering
  • Æstetik, design og medier
  • workshop
  • seminar
  • explorative research

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.