Fremtidens kompetenceudvikling – et studie af forankring og værdiskabelse af efter- og videreuddannelse

Projektdetaljer

Beskrivelse

Resume:
I dette forskningsprojekt er formålet at undersøge og skabe indsigter om forankring og værdiskabelse af forskellige former for kompetenceudvikling. Herunder identificere læringstilgange og perspektiver på forankring og værdiskabelse, og undersøge hvad der er afgørende for at læring kan omsættes i praksis og skabe forandringer i et individuelt og organisatorisk perspektiv. Projektet tager udgangspunkt i en række cases fra VIA’s efter- og videreuddannelsesområde, der repræsenterer forskellige formater indenfor kompetenceudvikling. Hensigten er at bidrage medviden til forskning og udvikling af fremtidige kompetenceudviklingsdesign.

Baggrund 
Projektet udspringer af etstigende behov for kompetenceudvikling og livslang læring. Udfordringer iforhold til pressede velfærdssystemer, mental sundhed, digitalisering ogklimaforandringer medfører et øget behov for at fagprofessionelle løbendetilegner sig ny viden og omsætter den i praksis.  

Samtidig viser forskning ogevalueringer, at der er væsentlige udfordringer forbundet med at omsætte læringfra kompetenceudviklingsforløb til praksis. Barrierer som manglende tid, uklaremål, begrænset ledelsesopbakning og fravær af organisatoriske strukturer kanhæmme forankringen af ny viden. Der mangler derfor mere viden om, hvordankompetenceudvikling kan designes og gennemføres, så den skaber reel værdi overtid – både for den enkelte medarbejder og for organisationen.  

Forskningsspørgsmål
Hvilke mulighederog udfordringer kan identificeres i forhold til at omsætte og forankre ny videnog læring fra kompetenceudviklingsforløb

·      for den enkelte deltager?

·      i relation til organisatorisk læring?

 Forskningsspørgsmålet undersøges gennem analyser på tværs afen række cases, hvor der i hver enkelt case også er separateundersøgelsesformål, men hvor nærværende projekt bidrager med analyser påtværs.

Genstandsfelt 
Projektet tager udgangspunkt ikonkrete cases fra VIA’s efter- og videreuddannelsesområde. Casene er afgrænsettil kompetenceudvikling målrettet fagprofessionelle, der arbejder med trivselblandt børn og unge: 

Fri for Mobberi – et kompetenceudviklingsforløb med fokus på antimobning og etablering af stærke børnefællesskaber i daginstitutioner og indskoling. 

MindBoost – et kompetenceudviklingsforløb rettet mod mental trivsel og fællesskaber i fritids- og ungdomsklubber. 

TOPH Skolebørn – en model for tidlig opsporing af mistrivsel og handleveje til skolebørn. 

Som vidensgrundlag for projektetgennemføres desuden et litteraturstudie, der kortlægger eksisterendekompetenceudviklingsformater. Studiet bidrager til den teoretiske og analytiskeramme for projektets samlede undersøgelse af forankring og værdiskabelse. 

Forventede resultater 
Projektet forventes at bidrage medforskningsbaseret viden om, hvordan kompetenceudvikling kan omsættes ogforankres i praksis, og hvilke faktorer der understøtter værdiskabelse formedarbejdere og organisationer. Resultaterne kan understøtte udviklingen affremtidige kompetenceudviklingsdesigns i professionshøjskolernes efter- ogvidereuddannelse. 

StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/05/2431/12/27

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Uddannelse, professioner og erhverv