Fritidspædagogikkens præstationsfrigørende rum

  • Ringskou, Lea (Projektdeltager)
  • Brinkmann, Svend (Projektleder)
  • Szulevicz, Thomas (Projektdeltager)
  • Matthiesen, Noomi Christine Linde (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

I en rapport fra 2020 viser Vidensråd for Forebyggelse, at forekomsten af børn og unge (10-24 år) med psykiske mistrivselsproblemer (stress, angst, ensomhed og depres-sion) stiger. En udvikling, vi har været vidner til i næsten to årtier. De negative konsekvenser af psykisk mistrivsel er mange, herunder skolevægring, uddannelsesfrafald, social marginalisering og stigmatisering. Forskning viser, at den øgede mistrivsel delvis skyldes det præstations-pres børnene og de unge udsættes for i præstationssam-fundet, herunder det pres, der forankres institutionelt i skolen. Et test, måle, veje, evaluerings-regime har instal-leret sig, med opkomsten af en præstationskultur til følge. Samlet tegnes et billede, hvor betingelserne for psykisk mistrivsel trives i bedste velgående. Nyere forsk-ning fremhæver fritidspædagogers arbejde med at frem-me børn og unges trivsel. I forlængelse af forskning om præstationssamfundet og præstationspresset er vi i dette projekt optaget af at undersøge mulighederne for præstationsfrigørende rum i fritidspædagogikken, og hvordan disse kan indvirke positivt på børn og unges trivsel. Sammen med fritidspædagoger og ledere vil vi derfor producere nyttig viden om, udvikle og tydeliggøre fritidspædagogikkens muligheder for at skabe præsta-tionsfrigørende rum og sikre en præstationsfrigørende fritidspædagogik
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2231/07/24

Samarbejdspartnere

  • Aalborg Universitet (leder)

Emneord

  • Børn og unge
  • fritidspædagogik
  • SFO
  • klub
  • præstationssamfund
  • præstationskultur
  • præstationsfrigørende rum