Frivillighedsprojektet - BIF - Frivillighed i socialt arbejde - lokalt - 202307

  • Helms, Niels Henrik (Projektleder)
  • Andersen, Randi Nygård (Projektleder)
  • Clemmensen, Pia Rovsing (Projektdeltager)
  • Sevel, Anne-Sofie Vengberg (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektets overordnede tematik er en undersøgelse af de udfordringer og muligheder, som sker som følge af en større inddragelse af civilsamfundet inden for det sociale område.

Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende fire praksisbaserede udfordringer:

1. Håndtering af grænserne mellem frivilligt og professionelt socialt arbejde, herunder opgaveglidning mellem forskellige faggrupper, der kan ske?
2. Sikre at der kan der opnås synergi mellem det frivillige og det professionelle, herunder fastholdelse af det særlige fokus på frivilligheden i frivilligt socialt arbejde
3. Videreudvikling af samarbejdet mellem det frivillige område og kommunerne, blandt andet ved håndtering af de dilemmaer der opstår, når et kommunalt projekt, finansieret af Satspuljemidler og efter projektets afslutning overdrages til frivilligt regi.
4. Det manglende kendskab på socialrådgiveruddannelsen til, hvilke muligheder der er i det frivillige arbejde

Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer tre frivillighedscentre, samt undervisere og studerende fra Socialrådgiveruddannelsens, Campus Storstrøm, UCSJ.
2) De fire problemstillinger er defineret ud fra formøder mellem de tre frivillighedscentre og studerende ved Socialrådgiveruddannelsen, og er således aktuelle og oplevede problemstillinger.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. De studerendes innovative kompetencer udvikles gennem etableringen af nye samarbejdsrelationer med praksis – fra at være ”beskuer og undersøger af praksis” til at være ”medudvikler af praksis” gennem bachelorprojektet. Ydermere inddrages de studerende løbende i ideudveksling med praksis, samt i planlægningen og afholdelse af en konference ultimo 2013/primo 2014, som vil inddrage kreative og innovative processer. Uddannelsen udvikles løbende gennem underviserens deltagelse i Forskningsværksteder, hvor innovative og aktionsforskningsmetoder diskuteres i relation til de studerendes projekter.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1430/11/14

Samarbejdspartnere

  • Professionshøjskolen Absalon (leder)
  • Frivilligcenter Næstved (Projektpartner)
  • Guldborgsund Frivilligcenter (Projektpartner)
  • FrivilligCenter Lolland (Projektpartner)

Finansiering

  • Uddannelses- og forskningsministeriet: 81.240,00 kr.

Emneord

  • innovativ undervisning
  • 3. sektor
  • innovation
  • didaktik
  • praksistilknytning
  • brugerinvolvering