Projektdetaljer
Beskrivelse
I dette projekt afprøves en ny pædagogisk tilgang til autismepædagogikken med baggrund i subjektvidenskab og praksisfællesskaber, som alternativ til de medicinske og habiliteringsorienterede tilgange (jf. Mørck & Gustafson). Formålet er at fokusere på en pædagogik hvor brugernes deltagelse i fællesskaber, dannelse af relationer og udvikling af livskvalitet er de væsentligste elementer - fremfor en kompenserende pædagogik, der er behandlingsfokuseret og udspringer af viden fra den naturvidenskabelige del af psykologien (Mesibov et al.). Det er målsætningen at udvikle denne pædagogik i samarbejde med praktikere og brugere i idrætsundervisningen ved Autismecenter Nord-Bo og derfra beskrive en pædagogisk tilgang, som rækker ind i undervisningen på specialiseringen; special- og socialpædagogik på pædagoguddannelsen og i fremtidig kursusvirksomhed ved UCN.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 31/10/14 → 31/12/15 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen UCN (leder)
- Autismecenter Nordbo & Samrådet (Projektpartner)
- VIA University College
Emneord
- idræt
- autisme
- autisme
- fysisk aktivitet
- fællesskaber
- livskvalitet
- didaktik