Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Siden 2009 har Sølystskolen i samarbejde med VIA (LISIL og VSLL) udviklet og implementeret genrepædagogiske undervisningsaktiviteter til en række fag og klassetrin i skolens undervisning. Formålet er at løfte særligt tosprogede elevers præstationer i læsning og skrivning i skolens fag. Projektet skal udvikle og afprøve metoder til evaluering af indsatsen med særligt henblik på udarbejdelse af kvalitative metoder til evaluering af elevernes skriftsproglige præstationer. Sølsystskolen implementerer 2011 et systematisk evalueringsprogram som primært er rettet mod evaluering af elevernes læsning, ligesom skolen ønsker at allerede eksisterende evalueringstiltag (DNT mm.) skal indgå som målingsinstrumenter i Projekt Genrepædagogik, udviklingen og afprøvningen af kvalitative evalueringsmetoder til elevernes skriftlige læring skal supplere og perspektivere de kvantitative evalueringer.
I en dansk kontekst er viden om praksis for evalueringen af skriftsprog i grundskolen et forholdsvist uudforsket felt. Primært synes praktikerne på området at operere med arbitrære metoder, og de mest anvendte fremstillinger af skrivepædagogik arbejder med normative modeller for evaluering, ikke empirisk funderede evalueringsmodeller. Evalueringsmodellerne synes at være et resultat af sprogteori – ikke evalueringsteori. Der er en del forskning i elevers skriftsproglige færdigheder og i tosprogede elevers skriftsproglige udvikling, men det er kendetegnende for mange af arbejderne at de synes funderet i et strukturelt sprogsyn og dermed grundlæggende interesseret i at beskrive elevers sproglige udvikling i et intersprogsparadigme. Eksisterende evalueringspraksisser på området er fokuseret på at beskrive og følge elevernes beherskelse af sprogets grammatiske strukturer først og fremmest.
Projektet søger dels at skabe viden om hvordan særligt tosprogede elevers skriftsprog kan udvikles med en sprogundervisning funderet i et funktionelt sprogparadigme. Som nævnt ovenfor er eksisterende sprogevalueringsmodeller og praksisser funderet i et intersprogssyn som først og fremmest evaluerer udviklingen af grammatiske strukturer i elevens sprog. Undersøgelser viser imidlertid at færdigheder som angår modtagerbevidsthed og tekststrukturelle forhold er særlige udfordringer for elever (det første forhold er dog ikke undersøgt med specifikt henblik på tosprogedes tekster), og netop disse sider af sprogfærdigheden behandles ikke systematisk i eksisterende evalueringsmodeller, men spiller en central rolle i en funktionel skriveundervisning. Et pilotprojekt fra LISIL (Christensen og BOCK 2011) har vist at disse sider af skriftsproglige færdigheder kan udvikles i en funktionel skrivepædagogik. Samtidigt med at undersøge undervisningstiltage i skrivepædagogik skal projektet også søge viden om hvordan evaluering og undervisning kan interagere og udvikle hinanden inden for et funktionelt sprogparadigme – hvordan skabes en evalueringspraksis som kan bruges når man underviser børnene i den funktionelle sprogteori?
I en dansk kontekst er viden om praksis for evalueringen af skriftsprog i grundskolen et forholdsvist uudforsket felt. Primært synes praktikerne på området at operere med arbitrære metoder, og de mest anvendte fremstillinger af skrivepædagogik arbejder med normative modeller for evaluering, ikke empirisk funderede evalueringsmodeller. Evalueringsmodellerne synes at være et resultat af sprogteori – ikke evalueringsteori. Der er en del forskning i elevers skriftsproglige færdigheder og i tosprogede elevers skriftsproglige udvikling, men det er kendetegnende for mange af arbejderne at de synes funderet i et strukturelt sprogsyn og dermed grundlæggende interesseret i at beskrive elevers sproglige udvikling i et intersprogsparadigme. Eksisterende evalueringspraksisser på området er fokuseret på at beskrive og følge elevernes beherskelse af sprogets grammatiske strukturer først og fremmest.
Projektet søger dels at skabe viden om hvordan særligt tosprogede elevers skriftsprog kan udvikles med en sprogundervisning funderet i et funktionelt sprogparadigme. Som nævnt ovenfor er eksisterende sprogevalueringsmodeller og praksisser funderet i et intersprogssyn som først og fremmest evaluerer udviklingen af grammatiske strukturer i elevens sprog. Undersøgelser viser imidlertid at færdigheder som angår modtagerbevidsthed og tekststrukturelle forhold er særlige udfordringer for elever (det første forhold er dog ikke undersøgt med specifikt henblik på tosprogedes tekster), og netop disse sider af sprogfærdigheden behandles ikke systematisk i eksisterende evalueringsmodeller, men spiller en central rolle i en funktionel skriveundervisning. Et pilotprojekt fra LISIL (Christensen og BOCK 2011) har vist at disse sider af skriftsproglige færdigheder kan udvikles i en funktionel skrivepædagogik. Samtidigt med at undersøge undervisningstiltage i skrivepædagogik skal projektet også søge viden om hvordan evaluering og undervisning kan interagere og udvikle hinanden inden for et funktionelt sprogparadigme – hvordan skabes en evalueringspraksis som kan bruges når man underviser børnene i den funktionelle sprogteori?
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/11 → 31/12/13 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Sølystskolen (Projektpartner)
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Genrepædagogik i teori og praksis
Christensen, M. V. (Projektdeltager)
04/06/12 → 04/06/14
Projekter: Projekt › Forskning