De basale behov, børn har for omsorg, gode relationer og deltagelse i stimulerende og udviklende fællesskaber med henblik på læring, er nogle af de grundlæggende kvaliteter i dialogværktøjet KVALid (Kvalitet i dagtilbud). Dagtilbud, skole og skolefritidsordning skal i dette perspektiv møde børn på disse basale fysiologiske og psykologiske behov for at sikre betingelserne for en sund udvikling og en god overgang fra dagtilbud til skole og skolefritidsordning (SFO).
Projektet har arbejdet med udvikling af forskningsbaseret dialogværktøj.
Værktøjet understeger vigtigheden af sikker tilknytning og tillidsfulde relationer på den ene side og selvstændig udforskning, leg og læring på den anden side. Begge sider under ansvar og ledelse af professionelle, der netop også sikrer balancen mellem børnenes egne initiativer, fælles initiativer og initiativer, der er initieret af professionelle, bl.a. ud fra de lovgivningsmæssige rammer, mål for dagtilbud, skole og SFO og lokale politiske initiativer.