Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Indledningsvist beskrives projektet Grib Engagementet -Kulturspor og efterfølgende beskrivese de udviklede forløb i animation og tegning.
Kulturspor skal:
1: udvikle en model, som sikrer, at alle børn og unge aktivt i deres skole møder et varieret udbud af kunstneriske udtryk og får mulighed for selv at udtrykke sig herigennem.
2: styrke samarbejdet og relationerne mellem de deltagende institutioner, så der også efter forsøgsperio-den skabes varige og bæredygtige samarbejder.
3: skabe en model for tværfaglig kvalificering af involverede kunstnere, musik- og kulturskolelærere samt folkeskolelærere, pædagoger og elever til at indgå som ligeværdige samskabende parter.
Antagelsen er, at en integreret og tværfagligt kvalificerende indsats i folkeskolen har den største effekt i forhold til at give alle børn og unge adgang til et aktivt og skabende liv med kultur. Mødet i folkeskolen med den inddragende og engagerede kunstner skal have den nødvendige varighed for at sikre tid til for-dybelse, og dermed en solid forankring med efterfølgende interesse for mere fra elevens side. Det er af-gørende, at skolens lærere og pædagoger har en aktiv rolle i hele den kreative læringsproces, for at en gensidig, tillidsfuld samskabelse mellem kunstner og elevernes egne voksne kan finde sted.
Kulturspor anvender Aktionslæring som metode til at udvikle samarbejdet mellem kunstner, lærer/pæda-gog og elever.
Der arbejdes med kunstarterne: musik, billedkunst, scenekunst og animation i 14 skoler i de to kommu-ner. Hver skole får 4 til 7 læringsforløb og dermed en mangfoldig og omfattende kreativ saltvandsind-sprøjtning i første fase. Det er Kulturspors ambition at fortsætte modelforsøget i 2022 med mere involve-rende samarbejde med de 14 skoler samt udvide kredsen af deltagende skoler i 2022.
Viborg og Skive kommuner har stærke erfaringer, som danner baggrund for antagelsen, at regelmæssig fordybelse og kvalificering af samskabelse gennem Aktionslæring vil være den bedste metode for Kultur-spor. Kulturprinsen udvikler og gennemfører det nationale tiltag LegeKunst i en række kommuner der-iblandt Viborg og Skive. LegeKunst arbejder med kunstneriske og æstetiske processer og samskabelse med afsæt i Aktionslæring med barnets oplevelser i centrum i dagtilbud. Kulturskolen Viborg indgår i det nationale udviklingsprojekt Tidlig Kulturstart under SLKS, som også henvender sig til børn fra 0 til 6 år, ligesom Viborg er udnævnt til Talent Kommune med det tværæstetiske uddannelsesforløb Art-GK. Kultur-spor fokuserer på folkeskolerne og bygger videre på de gode erfaringer fra Tidlig Kulturstart og Lege-Kunst. Kulturspor vil benytte erfaring fra Skive Musikskoles kursusmodel ’SkiveKurset’, som er rettet mod alle voksne, der arbejder med læringsforløb med børn og voksne i kommunen.
Det er en fælles udfordring, at de kreative fag og fritidsaktiviteter er under pres i de mindre bysamfund. Det er således især i byerne Viborg og Skive, at børn og unge har mulighed for deltagelse i kreative/mu-siske fritidsaktiviteter. For at modvirke denne tendens vil Kulturspor afprøve metoden med tydelig tilste-deværelse i landsbyernes skoler med aktiviteter, som finder sted i skoletiden eller SFO for at sikre, at alle børn og unge også i de mindre bysamfund gives mulighed for deltagelse i kreative aktiviteter.
Der gennemføres 80-100 Kulturspor forløb med følgende fordeling:
50 % i Viborg Kommune med musik, billedkunst og scenekunst.
25 % i Skive Kommune ligeledes med musik, billedkunst og scenekunst.
25 % med animation og tegning i begge kommuner.
Der bliver gennemført 4 større forløb, som omfatter begge kommuner. Et af disse forløb vil hedde Frie Fugle, hvor 500-1.000 børn skal skabe et fælles billedkunstværk. Frie Fugle giver mulighed for at arbejde med emner som frihed, racisme, klima, flygtninge, biologi, geografi og kunsthistorie. Et andet fælles for-løb forventes at blive en teaterforestilling udviklet og produceret i fællesskab med elever fra dramaholdet i Viborg i samarbejde med elever fra 4 folkeskoler. Der vil desuden blive udviklet to større forløb med fo-kus på musik, animation og tværæstetik. Som eksemplet på et større musikforløb er bandkarrusel, hvor 4-5 lærere fra musikskolen arbejder med et antal elever i fællesskab med deres lærere i 6.-10. klasse med sang, guitar, elbas, klaver og trommer i 12-14 uger.
Der bliver afholdt fire fagkurser i Kulturspor, som henvender sig til lærere og pædagoger, som arbejder med faglighederne: musik, billedkunst, scenekunst og animation.
Der bliver nedsat en Kreativ Tænketank med 15-20 nøglemedarbejdere fra de fem deltagende institutio-ner, som skal udvikle de nye læringsprocesser og sikre videndeling mellem faglighederne.
Der afholdes 2 kunstnerlaboratorier, hvortil også lærere og pædagoger indbydes, hvor erfaringsudveks-ling og samskabelse gennem Aktionslæring er temaet.
Der afholdes to større fællesmøder med Kickoff i august måned og afsluttende konference primo decem-ber 2021.
Kulturspors målgruppe er elever i folkeskolerne og privatskolerne i Viborg og Skive Kommune fra 0. til 10. klasse. De deltagende skoler vil få kreative læringsforløb Kulturspor i de fire kunstarter: musik, bil-ledkunst, scenekunst og animation. Der arbejdes med forløb i moduler på typisk 12 timers konfrontati-onstid med eleverne i perioden fra ultimo august til primo december.
Eksempler på Kulturspor:
Sang, spil bevægelse/dans: indskoling m. 12 timer i 12 uger med en lærer fra musikskolen og klassens egen lærer/pædagog.
Billedkunst: 12 timer i 6 uger med en billedkunstner i samarbejde med klassens lærer.
Scenekunst: 12 timer med en kunstner, to lærere og to klasser/SFO.
Animation: 8-12 timer med animator/kunstner lærer og en klasse.
Musikklasser, hvor en klasse spiller samme instrument f.eks. klaver, guitar, klarinet eller violin i en time ugentligt med en lærer fra musikskolen og egen lærer fra skolen.
Korværksted i 4 gange 2 timer med korleder fra musikskolen og egen lærer evt. flere klasser og lærere.
Tværæstetiske forløb hvor en og samme klasse/SFO får forløb med alle fire kunstarter.
Generelt for alle forløb:
Glæden, inddragelsen og legen er omdrejningspunktet i mødet med den enkelte elev og klassen/SFO-gruppen. Gennem korte, overskuelige forløb, der giver en direkte følelse af succes, skaber vi engagement og identifikation med kunstens og de kreative fags verden. Alle forløb udvikles og aftales i dialog med de involverede skoler og kunstnere. Kulturspor finder sted i skoletiden eller efter skoletid i samarbejde med SFO evt. Klubtilbud efter aftale med skolerne. Det er hensigten, at eleverne i forløbene besøger musik- og kulturskolens egne lokaler, og dermed oplever et kunstneriske værksted, en teatersal og/eller musik-sal eller lydstudie.
Aktionslæring:
Omfatter følgende faser:
Planlægning/udvikling mellem kunstner og lærer/pædagog. 1-3 timer.
Aktion/fælles timer, hvor kunstner og lærer/pædagog arbejder med eleverne. 8-12 timer.
Midtvejs refleksion og evaluering. 1-2 timer.
Afsluttende evaluering og dokumentation. 1-2 timer.
Aktionslæring skaber eksperimenterende, fordybende kreative handlinger med elevens aktiviteter i cen-trum. Aktionslæring skaber med rum for refleksion med kolleger mulighed for at lære af egne og kolle-gers processer og erfaringer. Aktionslæring sikrer ligeværdige samarbejder og fælles sprog gennem fæl-les refleksion over praksis. Aktionslæring skaber evidens og brugbar dokumentation med henblik på for-ankring og udbredelse.
Rollefordeling i Aktionslæring:
Kunstner deltager på lige fod med lærer/pædagog i aktiviteten men trækker sig gradvist tilbage.
I første aktivitetsfase går kunstneren foran i 75 % af tiden og læreren foran 25 %.
I anden fase går kunstneren foran i 50 % og læreren ligeledes foran i 50 %.
I tredje fase fortsætter aktiviteten med læreren, som går foran i 100 %, og kunstneren får en understøt-tende rolle som konsulent.
I visse kunstarter især musik f.eks. musikklasser vil rollefordeling i hele perioden være 75/25 afhængig af projektets indhold og kompetencer blandt de involverede lærere/pædagoger.
I forsøgsperioden i efteråret 2021 vil Kulturspor fortrinsvist arbejde med fase 1 og delvist fase 2, idet det er forhåbningen, at Kulturspor også vil modtage midler fra SLKS til at fortsætte projektet i 2022 og her arbejde videre med fase 2 og 3.
Deltagere i Kulturspor:
Kulturspor: 80-100 deltagende klasser: 1.900 elever
Tre større forløb: 250 elever
Frie Fugle: 750 elever
Deltagende lærere og pædagoger i Kulturspor læringsforløb og kurser: 250 medarbejdere.
Deltagere i alt: 3.150 elever og lærere/pædagoger.
Udvikling af et Animations- og tegnekunstnerisk forløb i folkeskolen.
“Glæde skaber engagement.”
Animationsforløb
Animationsmediet hører til populærkulturen hvor tegning har baggrund som klassisk kunstart. Børn og unge har i dag et stort forbrug af animerede film og spil. De unge identificerer sig blandt andet gennem deres foretrukne genrer inden for animationsmediet. Det er et medie der ofte bruger humoren og det groteske som kommunikation for at fastholde det unge publikum. Animationsmediet bruges som bærer af holdninger, men skal også være underholdning.
I animations- og tegneforløbene vil vi bevare letheden og glæden som er mediets natur.
Glæden og legen er derfor omdrejningspunktet i mødet med den ikke-klassiske kunstinteresserede unge. Gennem korte overskuelige forløb, der giver en direkte følelse af succes, vil vi skabe engagement og identifikation med kunstens verden.
De unge skal føle sig set for netop det de kan og det de synes om. Glæden og succesoplevelsen skaber grundlaget for lysten til fordybelsen og det lange seje træk det er at studere en kunstart.
I samværet omkring de skabende processer vil vi dyrke den ædle kunst at lytte og se den enkelte deltager og anvende en pædagogik der netop fremmer glæden og tillid til egne skaberevner.
Faglighed og pædagogik I animations- og tegneforløb
Animationsfilm er et tværkunstnerisk udtryk, der rummer de fleste skønne kunstarter, herunder også tegning, illustration og maleri. For at bevare glæden og lysten til at udtrykke sig, vil vi i forløbene arbejde eksplicit med animationsfagligheden som et historiefortællende udtryk. Deltagerne vil gå direkte til at arbejde med budskabet og underholdningsværdien i animationsfilmene mens tegneforløbene vil byde på teknisk metode og materialelære samt legende udforskning af kunstgreb. De mange kunstneriske fagligheder, som blandt andet de filmiske fortællegreb, animations regler, billedkomposition og det visuelle udtryk, vil af kunstneren blive leget ind i deltagerne, der er travlt optagne af at udtrykke sig.
Animationerne produceres med traditionelle materialer og skitser samt digitale værktøjer og hører til i det digitale univers som udtryksform. Ved at tage fat på de digitale værktøjer og platforme, er det muligt at møde de unge hvor de er, og tilføje bevidsthed om de kunstneriske processer der ligger bag et animeret produkt.
Udbud:
Animations- og tegneforløbene tilbydes på alle klassetrin og tilpasses aldersgruppen.
Indhold, tema og visuelt udtryk planlægges i samspil med de deltagende animations- og tegnekunstnere og elever, lærer og pædagoger.
Animationsforløb
Animationsforløbene vil arbejde med teknikkerne; Pixilation, Collage, Cutout, Claymation og Tegnet animation
Forløbene vil tage udgangspunkt i faglighederne; Visuel billedbåren historie fortælling, redigering, figur/karakter design, billed komposition, baggrunde, storyboard, Skuespil, Animation, lyd design. Arbejdsform; produktionsbaseret gruppearbejde. Materialer, Smartphones med gratis app software, pap, papir, saks, div. Tegneredskaber.
Forløb A: Kreativitet i en fast ramme
Animationsteknik: cutout
Tema: Biodiversitet – Fokus: Bier
Alle i Klassen producerer bier, blomster og et biststade pr gruppe. Animationen starter med at bierne flyver ud af stadet. Bierne skal møde en blomst og komme hjem igen til stadet. Hvad der ellers sker er op til børnene. Eksempelvis fanger deres følehorn måske et videospil nær en mast og de glemmer at de er på vej hjem.
Målgruppe: alle, men fokus på indskoling, 2. klasser
Forløb B: Se på verden med andre øjne.
Animations teknik: Collage
Tema: Observation og materialeopmærksomhed. Samarbejde og benspænd
Alle eleverne laver en figur eller karakter. Figurer klippes ud af blade og magasiner og gamle bøger. Benspænd: En zebra må ikke være en zebra, men der kan måske klippes en fangedragt ud af dens krop. En mælkebøtte kan blive til en sol og et aks på et strå ligner måske en rævs hale. Fantastiske figurer opstår. Aftryk: Eleverne laver en historie i gruppen hvor alle figurerene skal indgå.
Målgruppe: alle, men fokus på mellemtrin, 4 -6 klasser
Forløb C: Metaforer og fabler
Tema: genrebevidsthed, Fabelgenren
Animationsteknik: pixilation med objekter.
Alle i Klassen læser udvalgte fabler og finder blandt andet anvendte metaforer. Gruppen ser på genstande og finder på nye relationer mellem dem og kommer frem til en historie i fabelgenren. En fabel kunne være over temaet: “Du er hvem du er!”. Eks. The-brevet der ikke ville skoldes af det varme vand fra termokanden og gemmer sig i en kaffekop. Aftryk: en animateret fabel.
Målgruppe: mellemtrin og udskoling, fokus på 7.-9. klasser
Tegneforløb
Forløb A: Iagttagelsestegning
Under forløbet arbejdes med iagttagelsestegnings svære kunst i samspil med natur motiver. Dette forløb kan indgå i forløbet Grønne Samme. Ideen er at eleverne igennem iagttagelsestegning for et mere indgående kendskab til naturen, samtidig med at de introduceres til tegneteknikker og evalueringsværktøjer. Teknikker som at observere og ramme korrekte former, måleteknikker, farvelægning og materialer. Deltagerne lærer at give feedback på skister, træning i analyse, vurdering og at tale om tegning.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb B: Historiefortælling gennem tegning
Der arbejde med tegning som medie for idegenerering og udfoldelse at historiefortælling. Alt efter tidsramme og aldersniveau vil der tilrettelægge forløb hvor der udvikles karakter og fortællinger, der vil leges med forskellige udtryk og kreative benspænd. Deltagerne vil introduceres til sjove worldbuilding teknikker, herunder eksempelvis idegeneratormaskine, spillekort og foldetegninger til at bryde med vante fortælle og tegnemønstre, strukture og fantasiblokader. Fokus vil være på skabelse af universer, worldbuilding fortællinger og fantasitræning. Tilgange vil være at tegne uden fast oplæg, legende tegning, kort tegning og tegneserier – sekventiel fortælling.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb C: Kul tegning og mennesket
Der arbejdes med kultegning. Introduktion til mediet, dets muligheder for at arbejde med lys og skyggelægning. Det er oplagt at bruge mennesket til motiv særligt portrættegning da denne teknik ofte har en stimulerende effekt på de I forvejen interesserede unge. Forløbet består af tegneøvelser og teknikker til kul og skravering.
Målgruppe: valgfag billedkunst i udskolingen.
Forløb D: Tegne-Jam – Fri tegning
Et tegneværksted til brug i SFO regi, hvor der er et åben værksted med en underviser klar til at udfordre, understøtte og lege med de børn der ønsker at deltage. Tegneværkstedet er med til at vække nysgerrighed og prikke til børnenes tegnelyst. Der kan instrueres i forskellige teknikker, materialer og ideer alt efter børnenes behov. Hovedformålet er en legende tilgang, som vækker lyst til at forsætte med tegning.
Udgangspunkt I Tegne-Jam er børnenes interesser og hvad de umiddelbart går op i. Tegne-Jam er et tegnerum hvor man tegner sammen, ping-ponger på ideer og streger, tegner og bygger op sammen. TegneJammet vil også byde på afprøvning af lækre materialer, blyanter, kul, tuscher, redskaber og værktøjer.
Målgruppe: SFO og Fritidsklub, evt. udskolingens billedkunstfag samt udvidet undervisning.
Lægmandssprog
Nøgleresultater
Kort titel | Kulturspor |
---|---|
Akronym | GE |
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 26/04/21 → 31/12/21 |
Samarbejdspartnere
- Kulturprinsen, udviklingscenter for børne- og ungdomskultur
- Kulturskolen i Viborg
- The Animation Workshop (leder)
Emneord
- animation
- tegning
- undervisningsmateriale
- folkeskole
- sfo
- kulturskole
- kulturspor
- engagement
Projekter
- 4 Afsluttet
-
Udvikling af tegnelæringsforløb til skole og SFO - Grib Engagementet
Pedersen, H. (Projektleder), Lindebjerg, G. (Projektleder), Sabra, J. B. (Projektleder), Nielsen, D. L. (Projektleder), Gjesing, U. V. (Projektleder) & Friborg, P. (Projektleder)
04/06/21 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Andet
-
Udvikling af animationslæringsforløb til skole og SFO - Grib Engagementet
Pedersen, H. (Projektleder), Nielsen, D. L. (Projektleder), Sabra, J. B. (Projektleder), Friborg, P. (Projektleder) & Gjesing, U. V. (Projektleder)
01/06/21 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Andet
-
Frie fugle
Pedersen, H. (Projektleder) & ahrenkil, S. (Projektleder)
13/05/21 → 15/07/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
DUO FLames - UNITY Engine prototype til frekvensbaseret flammesimulation
Sabra, J. B. S. (Projektleder), Engholm, B. (Projektdeltager), Harpøth Thorning, M. (Projektdeltager), Louw, O. (Projektdeltager), Friborg, P. (Projektdeltager) & Skou, C. (Projektdeltager)
26/04/21 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Aktiviteter
- 1 Andet
-
ANIMOK 2021 Workshop: Vær kreativ med FN's børnedag
Nielsen, D. L. (Ekspert), Pérez Pacheco, M. (Medlem), Pedersen, H. (Ekspert), Monty Freddie, A. (Ekspert), Sabra, J. B. S. (Redaktør) & Monty Freddie, A. (Ekspert)
19 nov. 2021Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
Fil