Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet afvikles i samarbejde med Esbjerg Kommune og ordblindetræning.dk samt Undervisningsministeriet. Projektet involverer i alt 100 elever fra 4.-9. klassetrin, deres forældre og daglige undervisere.
Projektet et fase 2-pilotprojekt med henblik på at afprøve forløbet i mindre skala for at få konkrete erfaringer med, om det, der i teorien ser ud til at virke, også fungerer i praksis.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Nærværende projekt er særligt optaget af, hvordan læringsforløbet opleves fra et børneperspektiv og følger derfor i fokusgrupper 15 børn i hvert skoleår på tværs af læringsforløbet og deres skolehverdag.

Lægmandssprog

Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.

Nøgleresultater

Det er vores forventning, at nærværende projekt kan generere viden om, hvad elever oplever som virksomt i læringsforløbet, samt at projektet viser tilsvarende gode resultater som for ordblindeelever – til gavn for en (videre)udvikling af indsatsen på nationalt plan.
Kort titelGult testede elevers faglige og sociale trivsel
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato03/04/2331/12/25

Samarbejdspartnere

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • ordblindhed
  • læsevanskeligheder
  • skrivevanskeligheder
  • trivsel