Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet afvikles i samarbejde med Esbjerg Kommune og ordblindetræning.dk samt Undervisningsministeriet. Projektet involverer i alt 100 elever fra 4.-9. klassetrin, deres forældre og daglige undervisere.
Projektet et fase 2-pilotprojekt med henblik på at afprøve forløbet i mindre skala for at få konkrete erfaringer med, om det, der i teorien ser ud til at virke, også fungerer i praksis.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Nærværende projekt er særligt optaget af, hvordan læringsforløbet opleves fra et børneperspektiv og følger derfor i fokusgrupper 15 børn i hvert skoleår på tværs af læringsforløbet og deres skolehverdag.
Projektet afvikles i samarbejde med Esbjerg Kommune og ordblindetræning.dk samt Undervisningsministeriet. Projektet involverer i alt 100 elever fra 4.-9. klassetrin, deres forældre og daglige undervisere.
Projektet et fase 2-pilotprojekt med henblik på at afprøve forløbet i mindre skala for at få konkrete erfaringer med, om det, der i teorien ser ud til at virke, også fungerer i praksis.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Nærværende projekt er særligt optaget af, hvordan læringsforløbet opleves fra et børneperspektiv og følger derfor i fokusgrupper 15 børn i hvert skoleår på tværs af læringsforløbet og deres skolehverdag.
Lægmandssprog
Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Nøgleresultater
Det er vores forventning, at nærværende projekt kan generere viden om, hvad elever oplever som virksomt i læringsforløbet, samt at projektet viser tilsvarende gode resultater som for ordblindeelever – til gavn for en (videre)udvikling af indsatsen på nationalt plan.
Kort titel | Gult testede elevers faglige og sociale trivsel |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 03/04/23 → 31/12/25 |
Samarbejdspartnere
- Børne- og Undervisningsministeriet
- Ordblindetræning (Projektpartner)
- Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- ordblindhed
- læsevanskeligheder
- skrivevanskeligheder
- trivsel