Projektdetaljer
Beskrivelse
Med skolereformen fra 2014 kom der i folkeskolen øget fokus på, hvordan pædagoger og lærere kan skabe et frugtbart samarbejde om elevernes læreprocesser. Imidlertid peger nyere forskning på, at der er behov for udvikling af et mere integreret tværfagligt samarbejde.
Et sådant udgangspunkt kan det skabende arbejde med animation give idet animation, som den engelske professor i Animation Studies Poul Ward skriver, er en tværfaglig kunstart, et mødested for eller en slags lim. Ward forklarer, at animationskunsten selvfølgelig er tæt forbundet med film- og medievidenskab, men også har forbindelse til en lang række andre kunstarter og faglige diskurser som fx billedkunst, grafisk design, skulptørkunst, arkitektur osv. (Ward 2013:322).
Forskningsprojektet kan betragtes som en del af et tværvidenskabeligt forskningsfelt (Sørensen, Levinsen og Skov-bjerg Red. 2017.). Forskningsfeltet integrerer teori omkring æstetik, leg, kreativitet, design thinking og digitale teknologier og kombinerer disse teorier med læringsdesign og aktionsforskning i arbejdet med at udvikle og undersøge elevernes skabende læreprocesser i skolen.
Inden for forskningsfeltet mangler der viden om, hvordan skabende og eksperimenterende arbejde med animation kan bidrage til elevernes læring. Ward skriver, at en hensigtsmæssig tilgang til det skabende arbejde med animation er det, han kalder udviklingen af en heuristisk praksis, en udforskende og opfindsom skabende praksis, hvor eleverne selv afprøver og udvikler nye erfaringer for, hvordan man skaber via animation (Ward 2013: 326-328). Vi vil bidrage til forskningsfeltet med ny viden om, hvordan en animationsæstetisk og heuristisk tilgang til elevernes skabende praksis kan bidrage til deres læreprocesser.
Et sådant udgangspunkt kan det skabende arbejde med animation give idet animation, som den engelske professor i Animation Studies Poul Ward skriver, er en tværfaglig kunstart, et mødested for eller en slags lim. Ward forklarer, at animationskunsten selvfølgelig er tæt forbundet med film- og medievidenskab, men også har forbindelse til en lang række andre kunstarter og faglige diskurser som fx billedkunst, grafisk design, skulptørkunst, arkitektur osv. (Ward 2013:322).
Forskningsprojektet kan betragtes som en del af et tværvidenskabeligt forskningsfelt (Sørensen, Levinsen og Skov-bjerg Red. 2017.). Forskningsfeltet integrerer teori omkring æstetik, leg, kreativitet, design thinking og digitale teknologier og kombinerer disse teorier med læringsdesign og aktionsforskning i arbejdet med at udvikle og undersøge elevernes skabende læreprocesser i skolen.
Inden for forskningsfeltet mangler der viden om, hvordan skabende og eksperimenterende arbejde med animation kan bidrage til elevernes læring. Ward skriver, at en hensigtsmæssig tilgang til det skabende arbejde med animation er det, han kalder udviklingen af en heuristisk praksis, en udforskende og opfindsom skabende praksis, hvor eleverne selv afprøver og udvikler nye erfaringer for, hvordan man skaber via animation (Ward 2013: 326-328). Vi vil bidrage til forskningsfeltet med ny viden om, hvordan en animationsæstetisk og heuristisk tilgang til elevernes skabende praksis kan bidrage til deres læreprocesser.
Nøgleresultater
Hvordan det skabende arbejde med dukkeanimation kan berige elevens æstetiske læring og dannelse i et arbejds-fællesskab mellem pædagoger og lærere i indskoling og SFO?
Kort titel | Håndens epistemologi |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/18 → 01/01/20 |
Emneord
- animation
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.