Projektdetaljer
Beskrivelse
Oprensningen af Høfde 42-depotet er en oplagt case at udnytte til at give elever og studerende, nuværende og kommende, og undervisere viden om og indsigt i miljøbeskyttelse og bæredygtig oprensning af giftdepoter alla depotet på Høfde 42. Med denne ansøgning ønsker vi derfor at udnytte de synergimulighederne mellem oprensningsopgaven og SGD 4.
Foruden viden om bæredygtigt oprensningsarbejde, er casen er godt udstillingsvindue for de bæredygtige kompetencer, der bliver behov for i fremtidens ingeniør jobprofiler og kan give mulighed for at unge lærer at forholde deres fag og uddannelsesvalg til fremtidens ”Grønne” arbejdsmarked.
Fra en intern analyse ved vi, at det netop er virkelighedsnære cases- især i lokalmiljøet- underviserne efterspørger, for i højere grad at kunne inddrage bæredygtighed i undervisning. Der er således meget stor efterspørgsel på rundt på folkeskoler og uddannelsesinstitutioner og på tværs af uddannelser og fag. Det er typisk knyttet til STEM-fag, men ikke kun. Også undervisere i f.eks. filosofi, samfundsfag og sprogfag efterspørger i den grad materiale, forløb og samarbejdsmuligheder omkring bæredygtighed. Miljøudfordringer og -løsninger løses nemlig ikke kun af STEM-arbejdskraft, men også af jurister, etikere, kreative fag mm. Desuden er det er effektivt middel til at skabe interessante fag, og mange oplever, at eleverne forventer at møde sådanne aktuelle grønne emner.
"Fase 0"
Som uddannelsesinstitutioner er vi erfarne i at beskrive og gennemføre større udviklingsprojekter. Desværre må vi også erkende, at vi ofte har været ivrige til at igangsætte store udviklingsprojekter og har måske glemt at undersøge behovet blandt elever og blandt dem der er tættest på målgruppen, nemlig lærerne. Der kan også være andre aktører, der sidder med værdifuld erfaring, som man med fordel kunne have bygget videre på eller nogle samarbejdspartnere vi har overset. Vi har, kort sagt, oplevelsen af, at vi i tidligere gennemførte udviklingsprojekter oftere bliver meget klogere undervejs og kunne have tilrettelagt projektdesignet mere smart fra starten af, hvis vi blot havde lavet nogle forstudier.
Derfor ønsker vi med denne ansøgning at starte med at gennemføre en "fase 0", der afdækker målgrupper og deres behov for læringsmiljøer, materiale, samt indsamle idéer, erfaring og afsøge nye samarbejdsmuligheder- og former i relation til oprensningen af Høfde 42. Konkret, indeholder vores "fase 0" opbygning af projektorganisation, gennemførelse af en egentlig behovs- og interessentanalyse, samt, på baggrund heraf, etablering af samarbejdsform og partnerskab mellem uddannelsesinstitutioner (ungdomsuddannelser, korte-, mellem, - og lange- videregående uddannelser)
Skitse af fase 1-4
Med en gennemført "fase 0" opnår vi et kvalificeret grundlag til at opbygge den bedst tænkelige projektorganisation og fastlægge en grundig projektbeskrivelse til det egentlige udviklingsarbejde i de efterfølgende faser, hvor f.eks. undervisningsmaterialer og -forløb udvikles. Selvom den detaljerede beskrivelse af udviklingsprojekterne afventer resultaterne fra foranalysen og fase 0, har vi allerede gjort os overvejelser om, hvad vi i overskriftsform forventer skal ske i de efterfølgende faser. Bl.a. har vi afholdt en workshop i oktober 2021, sammen med Region Midtjylland, om mulige udviklingsprojekter.
Fase 1: Bootcamp
Med afsæt i resultaterne fra fase 0 vil vi samle lærere og ledere på de gymnasiale uddannelser og Eud grundforløb 1 og sammen udvikle materialer, der er tilpasset lære- og semesterplaner.
Campen afvikles over to dage og resulterer i materiale som kan repræsentere cases, der bygger den historiske viden om Høfde42 og frem til den viden der vil være til gængelig fra den kommende oprensnings opgave
Målgruppen for bootcamp er lærere og ledere på de gymnasiale uddannelser og lærere på eud grundforløb 1.
Fase 2 Green Challenge
Udvikle HØFde-42 materialer til at etablere en Green Challenge i Green Innovation Week 2022 og evt. efterfølgende år. Green Innovation Week er et karriereprojekt, der løber mange år, og løbende tilpasser sig erhvervsudviklingen og jobprofilerne på især det grønne arbejdsmarked.
Fase 3 Virtuelt læringslaboratorium
Vi udvikler et virtuelt og digitalt Høfte42 LAB i samarbejde med de brancher og typer af virksomheder som i en årrække vil være udførende i og omkring oprensning af Høfde 42. Her vil elever kunne tilgå forskellige elementer i oprensningsarbejdet via online animationer, VR og AR programmer. Løsningen kræver, at oprensningsarbejdet løbende digitaliseres, f.eks. dokumentationsmaterialer og videooptagelser på pladsen.
Fase 4 Læring og videreudvikling
I denne fase opsamler vi, hvordan har projektet givet et kvalitetsløft til uddannelser jf. SDG4 og om projektet har genereret viden og erfaringer, der f.eks. kan udvikles til efteruddannelse for eksempelvis ingeniører.
Foruden viden om bæredygtigt oprensningsarbejde, er casen er godt udstillingsvindue for de bæredygtige kompetencer, der bliver behov for i fremtidens ingeniør jobprofiler og kan give mulighed for at unge lærer at forholde deres fag og uddannelsesvalg til fremtidens ”Grønne” arbejdsmarked.
Fra en intern analyse ved vi, at det netop er virkelighedsnære cases- især i lokalmiljøet- underviserne efterspørger, for i højere grad at kunne inddrage bæredygtighed i undervisning. Der er således meget stor efterspørgsel på rundt på folkeskoler og uddannelsesinstitutioner og på tværs af uddannelser og fag. Det er typisk knyttet til STEM-fag, men ikke kun. Også undervisere i f.eks. filosofi, samfundsfag og sprogfag efterspørger i den grad materiale, forløb og samarbejdsmuligheder omkring bæredygtighed. Miljøudfordringer og -løsninger løses nemlig ikke kun af STEM-arbejdskraft, men også af jurister, etikere, kreative fag mm. Desuden er det er effektivt middel til at skabe interessante fag, og mange oplever, at eleverne forventer at møde sådanne aktuelle grønne emner.
"Fase 0"
Som uddannelsesinstitutioner er vi erfarne i at beskrive og gennemføre større udviklingsprojekter. Desværre må vi også erkende, at vi ofte har været ivrige til at igangsætte store udviklingsprojekter og har måske glemt at undersøge behovet blandt elever og blandt dem der er tættest på målgruppen, nemlig lærerne. Der kan også være andre aktører, der sidder med værdifuld erfaring, som man med fordel kunne have bygget videre på eller nogle samarbejdspartnere vi har overset. Vi har, kort sagt, oplevelsen af, at vi i tidligere gennemførte udviklingsprojekter oftere bliver meget klogere undervejs og kunne have tilrettelagt projektdesignet mere smart fra starten af, hvis vi blot havde lavet nogle forstudier.
Derfor ønsker vi med denne ansøgning at starte med at gennemføre en "fase 0", der afdækker målgrupper og deres behov for læringsmiljøer, materiale, samt indsamle idéer, erfaring og afsøge nye samarbejdsmuligheder- og former i relation til oprensningen af Høfde 42. Konkret, indeholder vores "fase 0" opbygning af projektorganisation, gennemførelse af en egentlig behovs- og interessentanalyse, samt, på baggrund heraf, etablering af samarbejdsform og partnerskab mellem uddannelsesinstitutioner (ungdomsuddannelser, korte-, mellem, - og lange- videregående uddannelser)
Skitse af fase 1-4
Med en gennemført "fase 0" opnår vi et kvalificeret grundlag til at opbygge den bedst tænkelige projektorganisation og fastlægge en grundig projektbeskrivelse til det egentlige udviklingsarbejde i de efterfølgende faser, hvor f.eks. undervisningsmaterialer og -forløb udvikles. Selvom den detaljerede beskrivelse af udviklingsprojekterne afventer resultaterne fra foranalysen og fase 0, har vi allerede gjort os overvejelser om, hvad vi i overskriftsform forventer skal ske i de efterfølgende faser. Bl.a. har vi afholdt en workshop i oktober 2021, sammen med Region Midtjylland, om mulige udviklingsprojekter.
Fase 1: Bootcamp
Med afsæt i resultaterne fra fase 0 vil vi samle lærere og ledere på de gymnasiale uddannelser og Eud grundforløb 1 og sammen udvikle materialer, der er tilpasset lære- og semesterplaner.
Campen afvikles over to dage og resulterer i materiale som kan repræsentere cases, der bygger den historiske viden om Høfde42 og frem til den viden der vil være til gængelig fra den kommende oprensnings opgave
Målgruppen for bootcamp er lærere og ledere på de gymnasiale uddannelser og lærere på eud grundforløb 1.
Fase 2 Green Challenge
Udvikle HØFde-42 materialer til at etablere en Green Challenge i Green Innovation Week 2022 og evt. efterfølgende år. Green Innovation Week er et karriereprojekt, der løber mange år, og løbende tilpasser sig erhvervsudviklingen og jobprofilerne på især det grønne arbejdsmarked.
Fase 3 Virtuelt læringslaboratorium
Vi udvikler et virtuelt og digitalt Høfte42 LAB i samarbejde med de brancher og typer af virksomheder som i en årrække vil være udførende i og omkring oprensning af Høfde 42. Her vil elever kunne tilgå forskellige elementer i oprensningsarbejdet via online animationer, VR og AR programmer. Løsningen kræver, at oprensningsarbejdet løbende digitaliseres, f.eks. dokumentationsmaterialer og videooptagelser på pladsen.
Fase 4 Læring og videreudvikling
I denne fase opsamler vi, hvordan har projektet givet et kvalitetsløft til uddannelser jf. SDG4 og om projektet har genereret viden og erfaringer, der f.eks. kan udvikles til efteruddannelse for eksempelvis ingeniører.
Lægmandssprog
Formålet med projektet er:
- at etablere et samarbejde på tværs af forskellige uddannelsesinstitutioner om at udnytte oprensningen af Høfde 42 til at synliggøre, løfte og visualisere grønne kompetencer, der matcher fremtidens jobprofiler i en bæredygtig verden.
- at gennemføre en analyse- og afklaringsfase inden en egentlig igangsættelse af et større projekt. Konkret, er formålet at gennemføre en "fase 0", der på et faktabaseret grundlag skal kortlægge behovet og de mest virkningsfulde metoder til at udnytte oprensningen af Høfde 42 til undervisning i bæredygtighed og til at synliggøre fremtidens kompetencebehov og skabe karrierelæring blandt eleverne. Med foranalysen får vi et beslutningsgrundlag til at justere og konkretisere de efterfølgende faser omkring udviklingen af materialer og metoder primært ungdomsuddannelsesinstitutioner i Regionen og på den lidt længere bane universitet og videregående uddannelser i Regionen.
- Via foranalysen at skabe større interesse fra flere uddannelsesinstitutioner til at indgå i projektets partnerskab
- at udvikle læringsmateriale og læringsmiljøer omkring Høfde 42.
- at teste materialer i de gymnasiale ungdomsuddannelser i Lemvig og Skive
- Skabe et virtuelt læringslaboratorie
- Perspektivere projekters erfaringer ind evt. nye uddannelsesforløb som matcher jobprofiler i en bæredygtig verden hvor det at oprense og rette op på flere generationers forbrug af klodens resurser eller som i tilfældet med Høfde42 at forgifte vores planet.
- at etablere et samarbejde på tværs af forskellige uddannelsesinstitutioner om at udnytte oprensningen af Høfde 42 til at synliggøre, løfte og visualisere grønne kompetencer, der matcher fremtidens jobprofiler i en bæredygtig verden.
- at gennemføre en analyse- og afklaringsfase inden en egentlig igangsættelse af et større projekt. Konkret, er formålet at gennemføre en "fase 0", der på et faktabaseret grundlag skal kortlægge behovet og de mest virkningsfulde metoder til at udnytte oprensningen af Høfde 42 til undervisning i bæredygtighed og til at synliggøre fremtidens kompetencebehov og skabe karrierelæring blandt eleverne. Med foranalysen får vi et beslutningsgrundlag til at justere og konkretisere de efterfølgende faser omkring udviklingen af materialer og metoder primært ungdomsuddannelsesinstitutioner i Regionen og på den lidt længere bane universitet og videregående uddannelser i Regionen.
- Via foranalysen at skabe større interesse fra flere uddannelsesinstitutioner til at indgå i projektets partnerskab
- at udvikle læringsmateriale og læringsmiljøer omkring Høfde 42.
- at teste materialer i de gymnasiale ungdomsuddannelser i Lemvig og Skive
- Skabe et virtuelt læringslaboratorie
- Perspektivere projekters erfaringer ind evt. nye uddannelsesforløb som matcher jobprofiler i en bæredygtig verden hvor det at oprense og rette op på flere generationers forbrug af klodens resurser eller som i tilfældet med Høfde42 at forgifte vores planet.
Nøgleresultater
Forundersøgelse
Bootcamp
Green Challenge
AR/VR produktion
Undervisningsmateriale
Bootcamp
Green Challenge
AR/VR produktion
Undervisningsmateriale
Kort titel | Høfde 42 |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/05/21 → 01/01/24 |
Samarbejdspartnere
- Skive College
- Regional Udvikling - Region Midtjylland
- COWI A/S (leder)
- Lemvig Gymnasium
Emneord
- animation
- kvalitetsuddannelse
- augmented reality
- virtual reality
- undervisningsmateriale