Hørt eller ej - om børns inddragelse i beslutninger om anbringelse og anbringelsessted

  • Ebsen, Frank Cloyd (Projektleder)
  • Henriksen, Ann-Karina Eske (Projektdeltager)
  • Høybye-Mortensen, Matilde (Projektdeltager)
  • Frank, Vibeke Asmussen (Projektdeltager)
  • Moesby-Jensen, Cecilie Kolonda (Projektdeltager)
  • Mejlvang, Marie Leth (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektets formål er at undersøge, hvordan børneperspektivet har indflydelse på sags-og myndighedsarbejdet i anbringelsesforløb med samtykke fra forældre. Dermed bidrager projektet med central viden om, hvordan børn mellem 0-17 år inddrages i beslutninger om anbringelse og anbringelsessted, hvilket er forskningsmæssigt underbelyst i en dansk kontekst. Dette fokus er begrundet i den politiske intention om at inddrage børn i beslutningsprocesser, og give dem flere rettigheder fra en tidligere alder i overensstemmelse med Børnekonventionen, der vedrører børns ret til inddragelse. Projektet centrale fokus på børneinddragelse i anbringelsessager, bidrager til at styrke kontinuitet og trivsel for anbragte børn og hermed også styrke barnets mulighed for udvikling og selvstændig mestring af voksenliv.

StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2431/12/26

Samarbejdspartnere

  • Københavns Professionshøjskole (Projektpartner) (leder)
  • Professionshøjskolen Absalon (Projektpartner)
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (Projektpartner)

Emneord

  • anbringelse uden for hjemmet
  • socialt arbejde med udsatte børn og familier
  • anbringelsessted
  • inddragelse af børn og unge