Harald Blåtand - vidensformidling på Jelling Viking Test Center

  • Sabra, Jakob Borrits (Projektleder)
  • Holmskov, Henrik (Projektleder)
  • Teilmann-Jørgensen, Morten (Projektleder)
  • Harpøth Thorning, Morten (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Et udviklingsprojekt om videnskabsformidling, publikumengagement og XR tekinologi i sambarde med Jelling VIking Test Center, Jelling Museum, Kolding Kommune og Viborg Visuals.

Projektet tester forskellige teknologier (AR/VR og Film) til fortælling og publikumsoplevelse og inddragelse.

Harald Blåtand var en kæmpe blærerøv, en magtfuld hersker og en mester i selviscenesættelse!

Med det afsæt udviklers, testes og dokumenteres delprojtker i samarbejde med Jelling Viking Test Center og Kolding Kommune for at skabe fremtidens oplevelser for turister og lokalbefolkningen på Anesminde.

Når man bevæger sig ud på UNESCOs verdensarvsområde mellem gravhøje og runesten, mærker man det historiske vingesus. Dette sus skal kunne mærkes i de nye fysiske rammer på og omkring gården Anesminde bag Kongernes Jelling. Med JVTC vil vi skabe en heldagsoplevelse, hvor gæsterne ikke blot skal se, men mærke vores vikingefortid. Med fortællingen KONGEN KOMMER, som en grundlæggende ide under de nye tiltag, vi udvikler.
Harald Blåtand skal fremstilles i et nyt lys. Vises som en enevældig og magtfuld hersker, som mestrer selviscenesættelsen som få andre. Det er i Jelling de store beslutninger skal tages og det er her han kommer til efter rejser i ind- og udland. Han mestrer balancen. Mellem trosretninger, fortid og fremtid, Norden og Europa.

Vi vil teste stemninger – de mørke, de lyse, de grimme og de smukke. Vi vil teste følelser før, under og efter en oplevelse. Vi vil teste, hvor meget et vikingeskib på land skal vugge for at give gæsterne fornemmelsen af at være til havs. Hvor meget skal det lugte i en hal, før gæsterne rynker på næsen. Og så vil vi fortælle historier så vore gæster bedre forstår den verden vi lever i, i dag.
Alle sanserne skal bringes i spil. I testgrupperne vil vi se et smil, høre et grin, opleve en overrasket mine eller mærke uhyggen. Vi tester interaktive greb og giver gæsterne mulighed for at foretage valg.
Målet er, at JVTC skal teste oplevelser og stemninger på 2500 gæster i 2021.

Testperioden skal resultere i velunderbyggede og gennemtestede konkrete bud på, hvordan Anesminde-grunden kan udvikles i fremtiden, og hvad fremtidens bæredygtige kulturelle oplevelse skal være i dette historiske rum. Oplevelsen er både for den lokale borger, den danske historiebevidste turist og vore mange udenlandske turister. Vi vil undersøge, hvordan lege-, have-, værksteds og opholdsarealer kan etableres som et aktiv for både borgere og turister.

Kongernes Jelling modtager ca. 228.000 gæster årligt og har omkring 900 rundvisninger, foredrag og undervisningsforløb hvert år. Gæster med vidt forskellige baggrunde i forhold til alder, uddannelse og historiebevidsthed. Med JVTC vil vi tage test af målgruppen alvorligt og inddrage de mange skoleelever og turister, der alligevel kommer her. Turisterne vil ikke være en traditionel testgruppe, idet formålet med deres besøg er en oplevelse på Kongernes Jelling og ikke en test. Vi giver dem et ekstra ”add on” - en mulighed for at teste nye aktiviteter. På denne måde håber vi på deres mest ærlige svar.

Vejle Kommune og Kongernes Jelling vil også måle projektets succes på vores evne til at finde samarbejdspartnere. Denne liste vil blive udvidet løbende:
- HistorieLab
- Kolding Designskole
- Microsoft Denmark
- Ubisoft Denmark
- Viborg Animationsskole
- Hærvejsprojektet
- Energileg
- Katapult Teater

Lægmandssprog

Udviklingsprojektet søger at skabe forskellige teknologiske, visuelle formidlingsgreb for publikum i samarbejde med Jelling Viking Test Center.

Nøgleresultater

Projektet er opdelt i følgende delprojekter som alle skal udvikles:
1: Vikingeskibet Jelling Orm
2: Black Box
3: Viking escape room
4: Den mytologiske have
5: Ankomst/legeredskaber
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato11/01/2131/12/22

Samarbejdspartnere

  • Viborg Kommune
  • Kongernes Jelling (leder)
  • Viborg - UNESCO Creative City Media Arts (Projektpartner)

Emneord

  • computergrafik
  • exhibition
  • virtual reality
  • production
  • vikings
  • nationalmuseet