"Helt ude i skoven" - et projekt for "gråzone-børn" og deres forældre.

  • Larsen, Jens Peter (Projektdeltager)
  • Grundahl, Trine Holck (Projektleder)
  • Madsen, Inge Kirstine Møller (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

”Helt ude i Skoven” blev navnet på et treårigt udviklingsprojekt, som er finansieret af Familiestyrelsen, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender gennem Puljen til forbedring af Kvalitet i Dagtilbud.
Forud for projektet har der i den daværende Lemvig Kommunes dagtilbud været arbejdet med et fælles projekt om læreplanstemaet: Natur og naturfænomener. Evalueringen af dette projekt lagde grunden til projekt Helt ude i Skoven. Følgende skrives i projektansøgningen:
”En sidegevinst i evalueringen af læreplanområdet Natur og naturfænomener er, at vi har fået øje på, i hvor høj grad dette læreplanområde kan integrere de øvrige læreplanområder og ikke mindst, i hvor høj grad læreplanområdet er velegnet i arbejdet med udsatte børn og deres familier.”
Helt ude i Skoven blev altså til som en vild idé om at kombinere de to indsatsområder: 1. Tidlig indsats for udsatte børn og 2. Skov-, natur-, og idrætstilbud i et projekt, som netop ville udvikle hvordan en målrettet brug af naturen i det pædagogiske arbejde, kunne blive en krumtap i den tidlige indsats for udsatte børn.
Alle dagtilbud i den nye Lemvig Kommune, som ved kommunesammenlægningen blev dannet af Thyborøn – Harboøre Kommune og den gamle Lemvig Kommune, har deltaget i projektet med et stort engagement. Projektet har været meget ambitiøst og ønskede at uddanne bredt, både pædagogmedhjælpere og pædagoger i dagtilbud i hele Lemvig Kommune. Derudover blev specialpædagoger tilknyttet PPR, SFO-pædagoger, lærere og dagplejere også tilbudt uddannelse i nogle af forløbene.
Projektet indeholdt 5 delprojekter:
1. Natur og inklusion
2. Marte Meo
3. AKT - adfærd, kontakt, trivsel
4. Forældresamarbejde
5. Overgange
I de fire første delprojekter var der ét kort og ét langt uddannelsesforløb efterfulgt af en udvikling af den pædagogiske praksis på delprojektets område i de enkelte dagtilbud, i netværk og på tværs i kommunen. Det sidste delprojekt om overgange bestod af en udviklingsproces, som skulle sikre en bedre overgang for udsatte børn.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/0731/12/09

Emneord

  • inklusion
  • dagtilbud
  • udeundervisning
  • udsatte børn
  • gråzonebørn

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.