Hvad stiller vi op med konspirationsteorier og fake news?

  • Peters, Rikke Louise Alberg (Projektleder)
  • Johannesen, Hildegunn Juulsgaard (Projektdeltager)
  • Gerken, Sven (Projektdeltager)
  • Pietras, Jens Flemming (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Arbejdsgruppen har til formål at undersøge og udvikle modeller til, hvordan historiefaget (i samarbejde med andre fag som dansk, religion og samfundsfag) kan bidrage til digital dannelse og til at styrke elevernes kommunikationskritiske kompetencer, herunder deres kompetencer til at forholde sig kritisk til konspirationsteorier, fake news og propagandistisk indhold.

Nøgleresultater

Der vil i løbet af 2018 blive udarbejdet et specialiseringsmodul til læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon og på sigt en antologi/grundbog til de videregående uddannelser med hands on inspiration til, hvordan undervisere i hele uddannelsessystemet kan inddrage emnet i undervisningen. Sideløbende hermed iværksættes et aktionsforskningsprojekt, der har til formål at undersøge, hvilke undervisningsstratiegier, der understøtter elevers kritiske tænkning og digitale robusthed.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato09/02/1801/08/19

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • kildekritik
  • konspirationsteorier
  • propaganda
  • historiske scenarier
  • kontrafaktisk historieskrivning