Projektdetaljer
Beskrivelse
Udvikling af de studerendes undervisningsfaglighed gennem læreruddannelsens linjefag er en helt nødvendig forudsætning for, at de opnår en tilstrækkelig faglig professionskompetence til at kunne starte på arbejdet som lærer. Undervisningsfaglighed som det bruges her, forstås som Pedagogical Content Knowledge (PCK), som defineret af Shulmann (1986):
”Den særlige viden af både teoretisk og praktisk art, som lærere benytter sig af i undervisningssituationer, og som udvikles undervejs i studieforløbet og udbygges efter endt uddannelse på baggrund af erfaringer, refleksioner med mere.”
Begrundelsen for at bruge PCK som den teoretiske ramme er, at PCK begrebet indebærer at undervisningsfaglighed består af flere og grundlæggende forskellige videns typer - af både teoretisk viden og erfaringsbaseret viden. For at de studerende bliver i stand til at udvikle en undervisningsfaglighed er det vigtigt at læreruddannelsen rummer mange muligheder for at bringe de studerende i situationer, hvor de skal koble teori og praksis.
Samarbejdet mellem læreruddannelsen og forsøgsskolerne skal bringe de studerende i situationer, hvor teorierne – faglige som pædagogiske – og praksis mødes og transformeres til en brugbar undervisningsfaglighed under vejledning af praktiklærere og lærere fra læreruddannelsen. Denne form for undervisning kræver nye måder at undervise på i læreruddannelsen – nye undervisningsdesigns, der i højere grad bygger på cases fra skolens hverdag.
Formålet med dette forsknings- og udviklingsprojekt er at udforske og udnytte de muligheder, der er skabt gennem etableringen af specielle forsøgsskoler skoler og læreruddannelsen med henblik på de studerendes udvikling af undervisningsfaglighed.
Målet er at udvikle forskellige typer af konkrete tiltag der egner sig for samarbejdet i studierummet.
Samarbejdet med forsøgsskolerne kan opfattes som et nyt ”studierum” til dette formål .
Målgruppe: Første årgang på læreruddannelsen i linjefaget natur/teknik. To hold lærerstuderende har været involveret i dette projekt
Årgang 08/09 og Årgang 09/10 i alt 68 lærerstuderende
Metode: De studerende færdes på skolerne hyppigt gennem hele studieåret og er knyttet til bestemte forsøgsskolelærere, fortrinsvist PD-uddannede, og bestemte klasser. I et samarbejde mellem fosøgsskolelærer og linjefagslærer er udviklet tre forskellige typer af samarbejdsmuligheder gennem de studerendes første studieår:
Type 1: Et undervisningsdesign til brug for koblingen mellem teori og praksis i forbindelse med en praktikperiode. Designet inddrager ”redskaber” i form af planlægningsmodeller og standarder for dokumentation og refleksion, der gør det muligt for den studerende at færdes med samme faglige tilgang på begge fysisk og socialt adskilte institutioner: Skolen og Læreruddannelsesstedet. Udviklet med årgang 08/09
Type 2: ”Authentic Instructional Tasks”
De studerende har opgaver på skolen i løbet af hele studieåret og ikke blot i praktikperioderne. Opgaverne kan defineres af skolen og være knyttet til lærerpraksis, f.eks. deltagelse i pædagogisk råds møder, klassetur, temauge mm. Eller opgaverne kan stilles fra læreruddannelsesstedet og være af faglig/fagdidaktisk/almendidaktisk art og kan være defineret af lærerne i disse fag. Her kan være tale om undersøgelser af børns opfattelse af naturfaglige begreber, der er centrale i forhold til et valgt fagligt teoretisk tema som den studerende arbejder med i undervisningen. Elevernes opfattelse af disse begreber vil få konsekvens for den måde og på det niveau som temaet kan formidles til skoleelever. Det vil f.eks. være vigtigt at vide, hvordan de yngste elever opfatter ”liv/levende”, hvis de studerende har et tema om dyr og planter i nærområdet, eller hvordan mellemtrinnets elever opfatter et kredsløb, f.eks. et el-kredsløb, hvis der arbejdes med kredsløb eller elektricitet i linjefagsundervisningen. For de pædagogiske fag kan det f.eks. være vigtigt at de studerende løbende observerer elever mens de undervises, eller mens de leger i skolegården. Alle opgaver af denne art indeholder brikker til udviklingen af de studerendes PCK, fordi den studerende skal vise, at de kan reflektere og integrere faglig og pædagogisk teori og praksis - vel at mærke også i praksis! Udviklet på årgang 09/10
Type 3: Forsøgsskolelærere indgår i tilrettelæggelsen af det faglige indhold på lærerudannelsen og står for undervisningen i emner, der ligger inden for deres faglige spidskompetencer f.eks. undervisning med robotter for de yngste klasser, udeundervisning, opfinderværksted m.m. Udviklet på årgang 09/10
”Den særlige viden af både teoretisk og praktisk art, som lærere benytter sig af i undervisningssituationer, og som udvikles undervejs i studieforløbet og udbygges efter endt uddannelse på baggrund af erfaringer, refleksioner med mere.”
Begrundelsen for at bruge PCK som den teoretiske ramme er, at PCK begrebet indebærer at undervisningsfaglighed består af flere og grundlæggende forskellige videns typer - af både teoretisk viden og erfaringsbaseret viden. For at de studerende bliver i stand til at udvikle en undervisningsfaglighed er det vigtigt at læreruddannelsen rummer mange muligheder for at bringe de studerende i situationer, hvor de skal koble teori og praksis.
Samarbejdet mellem læreruddannelsen og forsøgsskolerne skal bringe de studerende i situationer, hvor teorierne – faglige som pædagogiske – og praksis mødes og transformeres til en brugbar undervisningsfaglighed under vejledning af praktiklærere og lærere fra læreruddannelsen. Denne form for undervisning kræver nye måder at undervise på i læreruddannelsen – nye undervisningsdesigns, der i højere grad bygger på cases fra skolens hverdag.
Formålet med dette forsknings- og udviklingsprojekt er at udforske og udnytte de muligheder, der er skabt gennem etableringen af specielle forsøgsskoler skoler og læreruddannelsen med henblik på de studerendes udvikling af undervisningsfaglighed.
Målet er at udvikle forskellige typer af konkrete tiltag der egner sig for samarbejdet i studierummet.
Samarbejdet med forsøgsskolerne kan opfattes som et nyt ”studierum” til dette formål .
Målgruppe: Første årgang på læreruddannelsen i linjefaget natur/teknik. To hold lærerstuderende har været involveret i dette projekt
Årgang 08/09 og Årgang 09/10 i alt 68 lærerstuderende
Metode: De studerende færdes på skolerne hyppigt gennem hele studieåret og er knyttet til bestemte forsøgsskolelærere, fortrinsvist PD-uddannede, og bestemte klasser. I et samarbejde mellem fosøgsskolelærer og linjefagslærer er udviklet tre forskellige typer af samarbejdsmuligheder gennem de studerendes første studieår:
Type 1: Et undervisningsdesign til brug for koblingen mellem teori og praksis i forbindelse med en praktikperiode. Designet inddrager ”redskaber” i form af planlægningsmodeller og standarder for dokumentation og refleksion, der gør det muligt for den studerende at færdes med samme faglige tilgang på begge fysisk og socialt adskilte institutioner: Skolen og Læreruddannelsesstedet. Udviklet med årgang 08/09
Type 2: ”Authentic Instructional Tasks”
De studerende har opgaver på skolen i løbet af hele studieåret og ikke blot i praktikperioderne. Opgaverne kan defineres af skolen og være knyttet til lærerpraksis, f.eks. deltagelse i pædagogisk råds møder, klassetur, temauge mm. Eller opgaverne kan stilles fra læreruddannelsesstedet og være af faglig/fagdidaktisk/almendidaktisk art og kan være defineret af lærerne i disse fag. Her kan være tale om undersøgelser af børns opfattelse af naturfaglige begreber, der er centrale i forhold til et valgt fagligt teoretisk tema som den studerende arbejder med i undervisningen. Elevernes opfattelse af disse begreber vil få konsekvens for den måde og på det niveau som temaet kan formidles til skoleelever. Det vil f.eks. være vigtigt at vide, hvordan de yngste elever opfatter ”liv/levende”, hvis de studerende har et tema om dyr og planter i nærområdet, eller hvordan mellemtrinnets elever opfatter et kredsløb, f.eks. et el-kredsløb, hvis der arbejdes med kredsløb eller elektricitet i linjefagsundervisningen. For de pædagogiske fag kan det f.eks. være vigtigt at de studerende løbende observerer elever mens de undervises, eller mens de leger i skolegården. Alle opgaver af denne art indeholder brikker til udviklingen af de studerendes PCK, fordi den studerende skal vise, at de kan reflektere og integrere faglig og pædagogisk teori og praksis - vel at mærke også i praksis! Udviklet på årgang 09/10
Type 3: Forsøgsskolelærere indgår i tilrettelæggelsen af det faglige indhold på lærerudannelsen og står for undervisningen i emner, der ligger inden for deres faglige spidskompetencer f.eks. undervisning med robotter for de yngste klasser, udeundervisning, opfinderværksted m.m. Udviklet på årgang 09/10
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/09 → 31/12/12 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Aarhus Universitet (Projektpartner)
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- kobling mellem teori og praksis
- pedagogical content knowledge
- authentic instructional task
- design study