Hvordan kan Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) forstås som en meningsfuld vision og opgave for pædagoguddannelsen i Aarhus? Hvilke implikationer opstår i brobygningen mellem undervisernes bæredygtighedsforståelser og uddannelsesinstitutionens behov for at implementere UBU på pædagoguddannelsen?

Projektdetaljer

Beskrivelse

Aktionsforskningsprojektet har en kulturhistorisk tilgang (Vygotsky, 1978) og tager afsæt i, at al udvikling foregår i økologiske samspilsprocesser mellem individ og omgivelser (Bronfenbrenner, 1979).
Herudover er vi inspirerede af de fire bæredygtighedsdimensioner (UNESCO 2013, Grindheim m.fl. 2020), der udgør en baggrundsforståelse for vores analyser. Modellen udgør et integrativt syn på bæredygtig udvikling, som relaterer sig til dimensionerne; økologi, økonomi, sociale- og kulturelle forhold, og til den fjerde dimension, good governance, eller god styreform og ledelse.
Kort titelBæredygtig udvikling på pædagoguddannelsen
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/02/2330/09/25

Emneord

  • Børn og unge
  • bæredygtighed som livsfilosofi