Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med projektet
Formålet med Idræt i børnehaven er at undersøge, om og hvordan et idrætsforløb, kan være med til øge inklusionen og trivslen af 3-6-årige børn, der har særlige behov. Derudover skal det pædagogiske personale eksperimentere med at sætte sig kropsligt i spil og bruge idrætten som en løftestang for målgruppens inklusion og trivsel.
Børn med særlige behov, dækker her over børn med psykiatriske diagnoser og/eller i fysisk, psykisk eller social mistrivsel. Idræt forstås i dette projekt som fysiske lege og bevægelsesaktiviteter.
Projektet er formuleret i et samarbejde mellem en børnehave i Brønderslev kommune, og idrætsforskere v/Pædagoguddannelsen, UCN.

Nøgleresultater

Indeværende projekt har til formål at klæde det pædagogiske personale på gennem idrætsworkshops til at være fysiske rollemodeller, idet idræt er én af de væsentligste beskyttende faktorer for børns mistrivsel også blandt børn på 3-6 år med særlige behov (Socialstyrelsen, 2022; Brandlistuen, 2015). Projektet anvender pædagogiske læringscirkler i forløbet, der knytter an til aktionsforskning (Kildedal, 2012). Observationer og sceniske beskrivelser (Winther, 2016) af børn med særlige behov og voksne, samt interview af leder og personalet før, under og efter forløbet. Desuden afprøves et visuelt ’Smileysystem’ til de 3-6-årige fokusbørn med særlige behov, for at vurdere børnenes egen oplevelse af inklusion og trivsel (Nordahl et al, 2012).
Kort titelIdræt i børnehaven
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2330/09/23

Samarbejdspartnere

Emneord

  • Børn og unge
  • autisme
  • sårbare børn
  • ADHD
  • sårbare børn
  • børnehaver