Projektdetaljer
Beskrivelse
Undervisningsfaget i idræt i folkeskolen er et bredt tværvidenskabeligt fagområde, hvor der har været tradition for, at studerende bl.a. indføres i fagdidaktiske og pædagogiske forhold gennem anvendelsen af en grundbog. Den eksisterende grundbog er imidlertid forældet og der er brug for en ny grundbog der afspejler fagets udvikling i skolen, den nye læreruddannelse der er undervejs samt den nyeste forskning på feltet.
Idrætsdidaktik i skolen er en grundbog der primært henvender sig læreruddannelsen, efter- videreuddannelse om idræt i skolen og idrætslærere i skolen. Bogen består af fire dele, hvor del 1 omhandler fagets formål, dannelse og viden om, i og gennem idræt. Anden del beskriver og diskuterer metodik i faget, tredje del handler om idrætsundervisningens dimensioner og fjerde del omhandler praktiske indholdsområder.
Projektet er overvejende et formidlingsprojekt, hvor egen og andres forskning formidles i en helhed der skal dække over den komplekse virkelighed man møder som underviser i idræt i skolen. Det er bl.a. hensigten at hjælpe studerende og lærere til at skabe sammenhæng mellem almendidaktiske teorier og mere konkrete idrætsdidaktiske og - pædagogiske teorier. Grundbogen skal ikke bidrage med manualer eller konkrete praksiseksempler, men bidrage til en refleksiv og kritisk stillingtagen og til udvikling af en faglig og alsidig idrætsundervisning. Bogen skal på den ene side loyalt præsentere studerende
og undervisere for fagets dominerende traditioner, men har samtidig en ambition om at dagsordensætte faget eksistentielle og fænomenologiske dimensioner.
Idrætsdidaktik i skolen er en grundbog der primært henvender sig læreruddannelsen, efter- videreuddannelse om idræt i skolen og idrætslærere i skolen. Bogen består af fire dele, hvor del 1 omhandler fagets formål, dannelse og viden om, i og gennem idræt. Anden del beskriver og diskuterer metodik i faget, tredje del handler om idrætsundervisningens dimensioner og fjerde del omhandler praktiske indholdsområder.
Projektet er overvejende et formidlingsprojekt, hvor egen og andres forskning formidles i en helhed der skal dække over den komplekse virkelighed man møder som underviser i idræt i skolen. Det er bl.a. hensigten at hjælpe studerende og lærere til at skabe sammenhæng mellem almendidaktiske teorier og mere konkrete idrætsdidaktiske og - pædagogiske teorier. Grundbogen skal ikke bidrage med manualer eller konkrete praksiseksempler, men bidrage til en refleksiv og kritisk stillingtagen og til udvikling af en faglig og alsidig idrætsundervisning. Bogen skal på den ene side loyalt præsentere studerende
og undervisere for fagets dominerende traditioner, men har samtidig en ambition om at dagsordensætte faget eksistentielle og fænomenologiske dimensioner.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/21 → 01/09/24 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (Projektpartner)
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (Projektpartner) (leder)
Emneord
- læreruddannelsen
- idræt
- didaktik