Projektdetaljer
Beskrivelse
Udvikling af illustrationer til VIA FoU årsrapport, faciliteret af VIA Kommunikation.
Illsutrationer udarbejdet af Cecilia VAldez, dimittend fra The Animation Workshop.
De fem illustrationer:
Illustration 1: Forsideillustration. Kunne være med udvalgte elementer fra de tre temaer, men kan også gribes anderledes an.
Illustration 2: Temaet BORGEREN I CENTRUM (arbejdstitel).
Temaet sætter fokus på konkrete forskningsprojekter, der har gjort en forskel for borgeren – fx patienten, skoleeleven, børnehavebarnet, eller den enlige, gamle mand. Vores forskning udspringer af et behov for at forbedre, kvalificere eller udvikle viden og handlemuligheder, så der opleves en reel effekt for den borger, det omhandler.
Temaet giver eksempler på, hvor forskningen har skabt reelle ændringer for de målgrupper forskningen berører.
Forskningscases:
a. Hoftedysplasi: Ny viden om hoftedysplasi og muskelsenesmerter giver unge mennesker med invaliderende lidelse en mere aktiv hverdag og færre smerter
b. Nudging og indeklima: Skolebørn undervises i det gode indeklima og i at udvikle nudgingværktøjer. Både C02-nivau og støjgener er nu væsentligt forbedret.
c. MaHoMe: Hvordan forstås og skabes ”hjem” i et migrationsperspektiv? Migranter skaber visuel kunst gennem billeder, video m.m. om at skabe nyt hjem i nyt land
d. Enlige, gamle mænd: De dør tidligere og er mere syge, og derfor en udsat gruppe i et sundhedsperspektiv. Skal det ændres kræver det mere viden om denne gruppe, herunder deres syn på alderdommen, hverdagslivet, livskvalitet og forestillinger om maskulinitet?
e. Børns trivsel: Vi har fået et nyt forskningsprogram, der fokuserer på ”trivsel” i dagtilbud (barndomspædagogik), skole (in- og eksklusion) og hjem (udsathed).
f. Evt. Drikkevand: ingeniører hjælper vandforsyning med at rense drikkevand for misfarvninger for at sikre nok drikkevand. Kræver nye teknologier og ny viden.
Derudover vil der også være et afsnit med fokus på ”alternative” formidlingsformer, hvor der er disse eksempler
g. Sci-vi: Nye formidlingsmuligheder gennem kobling af forskere og visuelle storytellers (måske kunne der laves en sjov illustrativ kobling til selve illustrationsarbejdet i denne rapport eller ”product placement” for jer? ;)
h. Animated health: Brugen af animation giver nye formidlingsmuligheder i sundhedssektoren til at nå patienten eller borgeren.
i. Vidensaloner: Paneldebat i den gamle byrådssal på kvindemuseet om ligestilling bestående af forskere, industri, politikere og et veloplagt publikum.
Illustration 3: Temaet PROFESSIONER I UDVIKLING (arbejdstitel)
Hvordan bidrager vores forskning til at udvikle professionel praksis, og hvordan klæder vi de kommende professionsudøvere på, til at bidrage hertil. Det vil sige, hvordan hjælper vi folkeskolelæreren, pædagogen, socialrådgiveren, designeren osv. med at håndtere aktuelle samfundsudfordringer – og klæder vi vores egne studerende, der snart står i disse roller, på hertil.
Forskningscases:
j. Engineering i skolen: Kompetenceudvikling af lærere der arbejder med engineering i skolen. Engineering er inspireret af ingeniørernes designproces (undersøge, få ideer, forbedre, konstruere, konkretisere, præsentere) og det skal folkeskolelæreren selv lære at arbejde med, for at kunne lærer sine elever det.
k. Hamp-tekstiler: Bæredygtigt danskdyrket hamp skal hjælpe både landbrug og tekstilindustri til at producere bæredygtige hamptekstiler som alternativ til bomuld. Vise hele værdikæden fra dyrkning til færdigt tøjprodukt. Hamp kræver meget mindre vand, ingen pesticider og giver større udbytte og et mere holdbart produkt.
l. Faglige fyrtårne i dagtilbud: arbejde med rollemodeller og kollegasparring i dagtilbud
m. Mentorordninger for nye lærere: Mange nyuddannede folkeskolelærere er presset og for mange springer fra, og derfor er der brug for overgangsordninger mellem uddannelse og arbejdsliv bl.a. med mentorer, der hjælper nyuddannede og lærerstuderende hurtigere hen til en ”professionel læreridentitet”
n. Forebyggelse af radikalisering blandt unge: Socialrådgiverstuderende klædes på til at håndtere forebyggende indsatser mod radikalisering og ekstremisme i rollen som ”frontlinje-professionel”
o. Digital dømmekraft: Kunstig intelligens og algoritmer, der indfanger data om borgerens liv, spiller stadig større del af den velfærdsprofesionelles (fx socialrådgiverens) arbejdsliv. Hvilke digitale kompetencer kræver det, hvordan påvirker det relationen til borgeren og hvordan klæder vi socialrådgiveren bedst på til digital understøttet beslutningstagning?
p. Teknologiforståelse i en professionskontekst: Teknologiforståelse er en vigtig forudsætning for alle VIAs uddannelser og de professioner vi uddanner til. Der er både en faglig professionrettet vinkel som fx indsigt i VR og robotteknologi hos sygeplejerskerne, programmering og makerspaces for folkeskolelærere, big data og etik inden for det tekniske og finansielle område. Men også mere generel vinkel i forhold til digital myndiggørelse og almene digitale kompetencer for alle vores studerende.
q. Praktikkens bidrag til professionsidentitet: Hvordan bidrager praktik på pædagoguddannelsen til udvikling af en professionsidentitet?
Derudover vil der også være et afsnit med fokus på ”alternative” formidlingsformer, hvor der er disse cases
r. Samarbejde med influencer: I forskningsprojekt om Covid-19s betydning for rekruttering og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker, har man formidlet viden i samarbejde med ”NurseRuth”, der er en kendt sygeplejefaglig blogger, satirisk tegner og influencer med stort netværk blandt sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker
s. Langbordssamtaler: Ny formidlingsform inddrager pædagoger, studerende, eksperter og aktivister i en demokratisk samtaleform. I dette tilfælde er det viden om mangfoldighed og ligestilling der præsenteres, bearbejdes og diskuteres rundt om bordet
Illustration 4: Temaet 2020 – coronaåret (arbejdstitel):
Interviewbåret tema med tre interviews. Hvilke samfundsudfordringer står stærkest og mest kendetegnende for året, og hvordan imødekommer vi det i vores forskning. Det altoverskyggende er corona, men der måske også gerne være en lille plads til ” bæredygtighed/FNs verdensmål”, der er fremadskuende og vigtigt strategisk for VIA.
t. Interview 1: HJÆLP jeg skal ud med børnene. Opstod som reaktion på, at så mange elever som muligt skulle undervises udenfor da skolerne genoplukkede. Specialistviden, små instruktive film og lettilgængelige materialer understøtter lærere og pædagogers arbejde udenfor.
u. Interview 2: Nyuddannede sygeplejersker og Covid19: Hvordan reagerer nyuddannede på Covid19-krisen, og hvilken betydning har det for rekruttering og fastholdelse af sygeplejersker
v. Interview 3: VIAble: VIAble er et forsknings- og udviklingslaboratorie for bæredygtig udvikling og verdensmål. Her tilbydes tværgående laboratorier for forskere og undervisere på VIA, der interesserer sig for verdensmål og bæredygtig udvikling.
Illustration 5: Hovedtal
Data og modeller, der viser finansiering til VIAs forskning og udvikling, hvor gode vi er til at sikre ekstern funding, hvordan undervisere deltager i forskningsarbejdet, hvor mange ph.d.’er og docenter der er ansat, hvor meget af vores forskning der stilles gratis og frit tilgængelig for omverdenen m.m.
Illsutrationer udarbejdet af Cecilia VAldez, dimittend fra The Animation Workshop.
De fem illustrationer:
Illustration 1: Forsideillustration. Kunne være med udvalgte elementer fra de tre temaer, men kan også gribes anderledes an.
Illustration 2: Temaet BORGEREN I CENTRUM (arbejdstitel).
Temaet sætter fokus på konkrete forskningsprojekter, der har gjort en forskel for borgeren – fx patienten, skoleeleven, børnehavebarnet, eller den enlige, gamle mand. Vores forskning udspringer af et behov for at forbedre, kvalificere eller udvikle viden og handlemuligheder, så der opleves en reel effekt for den borger, det omhandler.
Temaet giver eksempler på, hvor forskningen har skabt reelle ændringer for de målgrupper forskningen berører.
Forskningscases:
a. Hoftedysplasi: Ny viden om hoftedysplasi og muskelsenesmerter giver unge mennesker med invaliderende lidelse en mere aktiv hverdag og færre smerter
b. Nudging og indeklima: Skolebørn undervises i det gode indeklima og i at udvikle nudgingværktøjer. Både C02-nivau og støjgener er nu væsentligt forbedret.
c. MaHoMe: Hvordan forstås og skabes ”hjem” i et migrationsperspektiv? Migranter skaber visuel kunst gennem billeder, video m.m. om at skabe nyt hjem i nyt land
d. Enlige, gamle mænd: De dør tidligere og er mere syge, og derfor en udsat gruppe i et sundhedsperspektiv. Skal det ændres kræver det mere viden om denne gruppe, herunder deres syn på alderdommen, hverdagslivet, livskvalitet og forestillinger om maskulinitet?
e. Børns trivsel: Vi har fået et nyt forskningsprogram, der fokuserer på ”trivsel” i dagtilbud (barndomspædagogik), skole (in- og eksklusion) og hjem (udsathed).
f. Evt. Drikkevand: ingeniører hjælper vandforsyning med at rense drikkevand for misfarvninger for at sikre nok drikkevand. Kræver nye teknologier og ny viden.
Derudover vil der også være et afsnit med fokus på ”alternative” formidlingsformer, hvor der er disse eksempler
g. Sci-vi: Nye formidlingsmuligheder gennem kobling af forskere og visuelle storytellers (måske kunne der laves en sjov illustrativ kobling til selve illustrationsarbejdet i denne rapport eller ”product placement” for jer? ;)
h. Animated health: Brugen af animation giver nye formidlingsmuligheder i sundhedssektoren til at nå patienten eller borgeren.
i. Vidensaloner: Paneldebat i den gamle byrådssal på kvindemuseet om ligestilling bestående af forskere, industri, politikere og et veloplagt publikum.
Illustration 3: Temaet PROFESSIONER I UDVIKLING (arbejdstitel)
Hvordan bidrager vores forskning til at udvikle professionel praksis, og hvordan klæder vi de kommende professionsudøvere på, til at bidrage hertil. Det vil sige, hvordan hjælper vi folkeskolelæreren, pædagogen, socialrådgiveren, designeren osv. med at håndtere aktuelle samfundsudfordringer – og klæder vi vores egne studerende, der snart står i disse roller, på hertil.
Forskningscases:
j. Engineering i skolen: Kompetenceudvikling af lærere der arbejder med engineering i skolen. Engineering er inspireret af ingeniørernes designproces (undersøge, få ideer, forbedre, konstruere, konkretisere, præsentere) og det skal folkeskolelæreren selv lære at arbejde med, for at kunne lærer sine elever det.
k. Hamp-tekstiler: Bæredygtigt danskdyrket hamp skal hjælpe både landbrug og tekstilindustri til at producere bæredygtige hamptekstiler som alternativ til bomuld. Vise hele værdikæden fra dyrkning til færdigt tøjprodukt. Hamp kræver meget mindre vand, ingen pesticider og giver større udbytte og et mere holdbart produkt.
l. Faglige fyrtårne i dagtilbud: arbejde med rollemodeller og kollegasparring i dagtilbud
m. Mentorordninger for nye lærere: Mange nyuddannede folkeskolelærere er presset og for mange springer fra, og derfor er der brug for overgangsordninger mellem uddannelse og arbejdsliv bl.a. med mentorer, der hjælper nyuddannede og lærerstuderende hurtigere hen til en ”professionel læreridentitet”
n. Forebyggelse af radikalisering blandt unge: Socialrådgiverstuderende klædes på til at håndtere forebyggende indsatser mod radikalisering og ekstremisme i rollen som ”frontlinje-professionel”
o. Digital dømmekraft: Kunstig intelligens og algoritmer, der indfanger data om borgerens liv, spiller stadig større del af den velfærdsprofesionelles (fx socialrådgiverens) arbejdsliv. Hvilke digitale kompetencer kræver det, hvordan påvirker det relationen til borgeren og hvordan klæder vi socialrådgiveren bedst på til digital understøttet beslutningstagning?
p. Teknologiforståelse i en professionskontekst: Teknologiforståelse er en vigtig forudsætning for alle VIAs uddannelser og de professioner vi uddanner til. Der er både en faglig professionrettet vinkel som fx indsigt i VR og robotteknologi hos sygeplejerskerne, programmering og makerspaces for folkeskolelærere, big data og etik inden for det tekniske og finansielle område. Men også mere generel vinkel i forhold til digital myndiggørelse og almene digitale kompetencer for alle vores studerende.
q. Praktikkens bidrag til professionsidentitet: Hvordan bidrager praktik på pædagoguddannelsen til udvikling af en professionsidentitet?
Derudover vil der også være et afsnit med fokus på ”alternative” formidlingsformer, hvor der er disse cases
r. Samarbejde med influencer: I forskningsprojekt om Covid-19s betydning for rekruttering og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker, har man formidlet viden i samarbejde med ”NurseRuth”, der er en kendt sygeplejefaglig blogger, satirisk tegner og influencer med stort netværk blandt sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker
s. Langbordssamtaler: Ny formidlingsform inddrager pædagoger, studerende, eksperter og aktivister i en demokratisk samtaleform. I dette tilfælde er det viden om mangfoldighed og ligestilling der præsenteres, bearbejdes og diskuteres rundt om bordet
Illustration 4: Temaet 2020 – coronaåret (arbejdstitel):
Interviewbåret tema med tre interviews. Hvilke samfundsudfordringer står stærkest og mest kendetegnende for året, og hvordan imødekommer vi det i vores forskning. Det altoverskyggende er corona, men der måske også gerne være en lille plads til ” bæredygtighed/FNs verdensmål”, der er fremadskuende og vigtigt strategisk for VIA.
t. Interview 1: HJÆLP jeg skal ud med børnene. Opstod som reaktion på, at så mange elever som muligt skulle undervises udenfor da skolerne genoplukkede. Specialistviden, små instruktive film og lettilgængelige materialer understøtter lærere og pædagogers arbejde udenfor.
u. Interview 2: Nyuddannede sygeplejersker og Covid19: Hvordan reagerer nyuddannede på Covid19-krisen, og hvilken betydning har det for rekruttering og fastholdelse af sygeplejersker
v. Interview 3: VIAble: VIAble er et forsknings- og udviklingslaboratorie for bæredygtig udvikling og verdensmål. Her tilbydes tværgående laboratorier for forskere og undervisere på VIA, der interesserer sig for verdensmål og bæredygtig udvikling.
Illustration 5: Hovedtal
Data og modeller, der viser finansiering til VIAs forskning og udvikling, hvor gode vi er til at sikre ekstern funding, hvordan undervisere deltager i forskningsarbejdet, hvor mange ph.d.’er og docenter der er ansat, hvor meget af vores forskning der stilles gratis og frit tilgængelig for omverdenen m.m.
Lægmandssprog
Udvikling af illustrationer til VIA FoU-årsrapport
Nøgleresultater
Publicering af VIA FoU årsrapport
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/21 → 01/07/21 |
Emneord
- Æstetik, design og medier
- illustration
- report
- development