Et samarbejdsprojekt mellem Island og Danmark. Hovedformålet med projektet er at undersøge, hvordan såvel ledere af det administrative niveau som professionelle praktikere tilrettelægger inspirerende og motiverende læringsmiljøer for børn i alderen 5-8 år.
Det teoretiske fundament er den inkluderende og anerkendende pædagogik, som tager afsæt i at børn lærer bedst, når de indgår i differentierede fællesskaber og ud fra et børneperspektiv er ligeværdige og betydningsfulde.
Fokus for projektet er derfor udvekslinger af erfaringer og ideer på tværs af landegrænser mellem Danmark og Island. Særligt ønskes fokus på, hvordan professionelle voksne i børnehaver og skoler samarbejder for at understøtte børns overgange mellem forskellige tilbud med henblik på at tilrettelægge en sammenhængende hverdag, hvor undervisning og pædagogiske aktiviteter er en integreret helhed.
Endvidere ønskes fokus på, hvordan professionelle involverer forældre og børn i at skabe meningsfulde sammenhænge i overgangene mellem forskellige tilbud.
Ved projektets afslutning will de deltagende institutioner have en større forståelse for og flere færdigheder i at skabe et godt miljø i børnenes hverdag.