Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet undersøger på hvilken måde, man på bygningskonstruktøruddannelsen kan lave mere inddragende storrumsundervisning. Rammefaktorer, samt frigørelse af undervisere til andre aktiviteter betyder, at der i stigende grad anvendes storrumsundervisning med deltagelse af mange studerende, eller forelæsninger om man vil. Denne undervisningsform består ofte i envejs kommunikation fra underviserens side. Mine kollegaer og jeg har observeret, at de studerende ofte bliver ukoncentrerede og ikke får den læring ud af oplægget, der ellers var tilsigtet.
Meget af den litteratur, der findes omkring uddannelse og læring tager udgangspunkt i klasserumsundervisning og der findes ikke meget omkring storrumsundervisning/forelæsning.
Jeg vil derfor undersøge og afprøve, hvordan man kan tilrettelægge og afholde sin undervisning, således at den bliver mere inddragende ift. de studerende, når disse er samlet i store forsamlinger. Samt hvordan jeg kan evaluere læringsudbyttet ift. denne aktiveringsindsats.
Hensigten er, at udviklingsprojektet skal udmunde i et katalog til deling på tværs af alle Bygningskonstruktøruddannelser i VIA regi, samt på UC viden med didaktiske tiltag, man kan anvende i sin storrumsundervisning/forelæsning, netop for at inddrage de studerende så de bliver medspillere, fremfor passive modtagere, samtidigt med, at de opnår den tilsigtede læring. Jeg tænker, der også vil være elementer i kataloget som kan anvende af andre uddannelser og netop derfor vil kataloget også blive tilgængelig på UC-Viden.
Meget af den litteratur, der findes omkring uddannelse og læring tager udgangspunkt i klasserumsundervisning og der findes ikke meget omkring storrumsundervisning/forelæsning.
Jeg vil derfor undersøge og afprøve, hvordan man kan tilrettelægge og afholde sin undervisning, således at den bliver mere inddragende ift. de studerende, når disse er samlet i store forsamlinger. Samt hvordan jeg kan evaluere læringsudbyttet ift. denne aktiveringsindsats.
Hensigten er, at udviklingsprojektet skal udmunde i et katalog til deling på tværs af alle Bygningskonstruktøruddannelser i VIA regi, samt på UC viden med didaktiske tiltag, man kan anvende i sin storrumsundervisning/forelæsning, netop for at inddrage de studerende så de bliver medspillere, fremfor passive modtagere, samtidigt med, at de opnår den tilsigtede læring. Jeg tænker, der også vil være elementer i kataloget som kan anvende af andre uddannelser og netop derfor vil kataloget også blive tilgængelig på UC-Viden.
Kort titel | Inddragende storrumsundervisning |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/11/19 → 01/11/21 |
Emneord
- undervisning
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.