Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets overordnede formål er at undersøge hvilke udfordringer og muligheder der ligger i et ændret samarbejde med de ressourcesvage dialysepatienter – til gavn for patienterne, personale, institution og studerende:
Projektet fokuserer blandt andet på at undersøge følgende praksisbaserede udfordringer
• Hvordan oplever den ressourcesvage patient sit liv som hæmodialysepatient og hvordan påvirker det livskvaliteten. Hvilke ønsker/behov har patienten?
• Hvilke vurderinger har dialysesygeplejerskeren af den ressourcesvage patients udviklingsmuligheder til mere selvbestemmelse, autonomi og livskvalitet og hvilke barriere ser sygeplejersken
• Hvordan kan patientens autonomi og livskvalitet forberedes gennem et tværfagligt samarbejde mellem læge, sygeplejerske og diætist
• Hvordan skabe ny viden blandt bachelorstuderende, sygeplejersker, læger og diætister i relation til den ressourcesvage patients behov med udviklingsmuligheder mod mere selvbestemmelse og livskvalitet
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1. projektet involverer en dialyseafdeling, undervisere og studerende fra sygeplejerskeuddannelsen og forhåbentlig studerende fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen og evt. fysioterapeutstuderende fra UCSJ
2. De fire problemstillinger er defineret ud fra formøde mellem dialyse-afdelingen og underviser i UCSJ.
3. Projektets fokus og formål er fagligt relevant for sundhedsprofessionerne på et teoretisk, et praktisk og et økonomisk plan.
Projektet inddrager studerende og undervisere fra uddannelserne. De studerendes og undervisers samt sygeplejerskernes innovative kompetencer udvikles gennem etablering af nye samarbejdsrelationer mellem praksis og uddannelsesinstitutionen. For de studerende - fra at være beskuer og undersøger – til at være med udvikler af praksis i bachelorprojektet. For underviser og sundhedspersonale fra at være parallelt arbejdende til at være innovativt samarbejdende om en relevant faglig udfordring.
Praksis udvikles løbende gennem udviklings dialogmøder i praksis med præsentation af delresultater og ideudvikling.
Uddannelsen og projektet udvikles ved, at underviser deltager i forskningsværksteder, hvor innovative og aktionsforskningsmetoder diskuteres i relation til de studerendes projekt.
Projektet fokuserer blandt andet på at undersøge følgende praksisbaserede udfordringer
• Hvordan oplever den ressourcesvage patient sit liv som hæmodialysepatient og hvordan påvirker det livskvaliteten. Hvilke ønsker/behov har patienten?
• Hvilke vurderinger har dialysesygeplejerskeren af den ressourcesvage patients udviklingsmuligheder til mere selvbestemmelse, autonomi og livskvalitet og hvilke barriere ser sygeplejersken
• Hvordan kan patientens autonomi og livskvalitet forberedes gennem et tværfagligt samarbejde mellem læge, sygeplejerske og diætist
• Hvordan skabe ny viden blandt bachelorstuderende, sygeplejersker, læger og diætister i relation til den ressourcesvage patients behov med udviklingsmuligheder mod mere selvbestemmelse og livskvalitet
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1. projektet involverer en dialyseafdeling, undervisere og studerende fra sygeplejerskeuddannelsen og forhåbentlig studerende fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen og evt. fysioterapeutstuderende fra UCSJ
2. De fire problemstillinger er defineret ud fra formøde mellem dialyse-afdelingen og underviser i UCSJ.
3. Projektets fokus og formål er fagligt relevant for sundhedsprofessionerne på et teoretisk, et praktisk og et økonomisk plan.
Projektet inddrager studerende og undervisere fra uddannelserne. De studerendes og undervisers samt sygeplejerskernes innovative kompetencer udvikles gennem etablering af nye samarbejdsrelationer mellem praksis og uddannelsesinstitutionen. For de studerende - fra at være beskuer og undersøger – til at være med udvikler af praksis i bachelorprojektet. For underviser og sundhedspersonale fra at være parallelt arbejdende til at være innovativt samarbejdende om en relevant faglig udfordring.
Praksis udvikles løbende gennem udviklings dialogmøder i praksis med præsentation af delresultater og ideudvikling.
Uddannelsen og projektet udvikles ved, at underviser deltager i forskningsværksteder, hvor innovative og aktionsforskningsmetoder diskuteres i relation til de studerendes projekt.
| Status | Afsluttet |
|---|---|
| Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 30/11/14 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
- Holbæk Sygehus (Projektpartner)
Finansiering
- Uddannelses- og forskningsministeriet: 50.131,00 kr.
Emneord
- innovativ undervisning
- innovation
- didaktik
- praksistilknytning
- Brugerinvolvering
Projekter
- 1 Afsluttet
-
6000 - Praksisnær Innovation
Helms, N. H. (Projektdeltager)
Uddannelses- og forskningsministeriet
01/01/15 → 30/11/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation