Inkluderende klasse- og læringsledelse

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Ph.d. projektet undersøger, hvad lærere fokuserer på, og hvordan de praktiserer klasse-og læringsledelse, når fokus er på inklusion.
    Projektet undersøger også om - og hvordan - læreres klasse- og læringsledelse kan udvikles og kvalificeres med det formål at skabe mere inkluderende undervisning.

    Projektet bygger på et socialkonstruktivist perspektiv på praksis og viden og har to metodologiske tilgange.
    I projektets første fase og i første feltarbejde arbejdes der ud fra en Grounded Theory inspireret tilgang for at undersøge forskningsspørgsmål et angående lærernes tanker om og nuværende praksis i forhold til klasse- og læringsledelse og inklusion. På baggrund af analyserne fra første feltarbejde igangsættes andet feltarbejde, der rammesættes som et aktionsforskningsforløb med fokus på besvarelse af forskningsspørgsmål to.
    Under hele forløbet arbejdes der med identificering af centrale dimensioner i arbejdet med inkluderende klasse- og læringsledelse, der både fokuserer på arbejdets indhold og proces. Disse centrale dimensioner præsenteres gennem modeller, der både fungerer som afhandlingens analyseramme men som også er udarbejdet som generelle analyserammer og guides til analyse af praksis.

    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/1219/02/16

    Samarbejdspartnere

    • VIA (leder)
    • Danmarks Pædagogiske Universitet (Projektpartner)

    Emneord

    • klasseledelse
    • folkeskolen
    • deltagelse/ inklusion
    • aktionsforskning
    • ph.d.projekt
    • didaktik

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.