Projektdetaljer
Beskrivelse
Flere undersøgelser har belyst inklusion i folkeskolen, og der peges på forskellige parametre, der er afgørende for inkluderende læringsmiljøer.
Danmarks Evalueringsinstitut fremhæver betydningen af et godt samspil mellem almen- og specialklasserne, hvor speciallærerens kompetencer og viden kan være medvirkende til udvikling af inklusion i almenklasserne, og hvor undervisningen i almenklasserne kan være udviklende i forhold til undervisningen i specialklasserne (EVA, 2013). Clearinghouse (2013) konkluderer, at vellykket inklusion forudsætter, at lærerne i grundskolen er klædt på til opgaven, og at de har en specialviden.
Helene Rathner (2012) fremhæver, at inklusionsidealet udfordres i praksis, hvor strukturændringer og samarbejde mellem forældre, lærere og pædagoger kan være udfordrende, når der arbejdes ud fra den antagelse, at det er skolen, der skal tilpasse sig barnet.
Vi ønsker i projektet at sætte fokus på de professionelles specialpædagogiske kompetencer, og arbejder med udgangspunkt i følgende fælles forskningsspørgsmål:
Hvori består de særlige specialpædagogiske kompetencer i de professionelles arbejde med udvikling af inkluderende læringsmiljøer? Hvad forener og hvad adskiller de special- og almenpædagogiske kompetencer?
Hvilke implikationer får det for forståelser af specialpædagogiske kompetencer samt
for grund- og efter/videreuddannelse af de professionelle? Hvordan kan forskellige aktører inddrages i samarbejdet om udvikling af inkluderende læringsmiljøer i skolen?
Vi vil i projektet undersøge og udfordre antagelsen om, at elever i komplicerede læringssituationer kan imødekommes i et læringsmiljø tilrettelagt inden for rammerne af den inkluderende skole. Vi vil således også have vores opmærksomhed rettet mod de eksklusionsprocesser, der pågår i de almene miljøer, med henblik på at indkredse og udvikle nye inkluderende specialpædagogiske tiltag og kompetencer.
De fælles forskningsspørgsmål ovenfor vil blive undersøgt i tre delprojekter, som fra hver deres kontekst vil undersøge forholdet mellem en almen inklusionsteoretisk faglighed og en specialpædagogisk faglighed. I samarbejde med lærere, pædagoger og andre af skolens ressourcepersoner vil vi bidrage til at præcisere og producere nye forståelser af en inkluderende specialpædagogik.
Inkluderende specialpædagogik forstår vi som en faglig tilgang, der dels:
- trækker på almenpædagogisk viden om deltagelse i sociale og faglige fællesskaber, relationer og viden om didaktik og undervisningsdifferentiering
- fastholder at viden om elevers læringsforudsætninger, herunder specifikke funktionsnedsættelser, er et vigtigt grundlag for lærerens diagnostiske og didaktiske kompetencer (Hedegaard-Sørensen, 2013).
Projektets udvikling af og undersøgelse af inkluderende specialpædagogiske kompetencer vil hvile på indsamling af og analyse af praksisfortællinger og aktionslæringsforløb i samarbejde med de professionelle i praksis. Med afsæt i inklusionsloven vil projektet identificere det specialpædagogiske felt herunder lærernes forudsætninger for specialpædagogiske kompetencer.
Projektorganisering – tre delprojekter
Projektet er organiseret i fire overordnede faser: en kortlægningsfase, en undersøgelsesfase, en analysefase og afslutningsvis en fase, hvor projektets indkredsning af inkluderende specialpædagogiske kompetencer omsættes til konkrete bud på tiltag og kompetencer, der kan indgå i efter- og videreuddannelse af de professionelle.
De fælles forskningsspørgsmål belyses ud fra følgende tre delprojekter:
Delprojekt 1 tager p.t. afsæt i et samarbejde med Silkeborg Kommune, der har udviklet et helhedsorienteret koncept, som er målrettet udvikling af en mere inkluderende skole- og institutionskultur.
Projektet har haft som formål at undersøge skolernes udvikling af inklusions - og integrationskulturer, samt hvorledes kommunens fokus på mindset understøtter inklusionsprocesserne. Målet har været at undersøge skolens organisering og struktur i fht Mindset modellen, samt at undersøge hvordan en blivende professionsudvikling på de enkelte skoler kan praktiseres, og hvordan det opleves blandt børnene og de professionelle. Projektet undersøger skolernes narrativer samt didaktiske og organisatoriske kompetencer i forhold til inklusion og undervisningsdifferentiering og bidrager således til belysning af de fælles forskningsspørgsmål primært ud fra et almen - og specialpædagogisk inklusionsperspektiv.
Delprojekt 2 finder sted i et samarbejde med Mariagerfjord Kommune og har som overskrift ‘Inklusion og undervisningsdifferentiering med fokus på fastsættelse af læringsmål’.
Projektet har som formål at understøtte læreres og pædagogers arbejde med skolens aktuelle udfordringer i forhold til inklusion og styrkelse af elevers læringsudbytte i skolen. Målene er dels konkret at styrke lærernes samarbejde med eleverne om mål i undervisningen og at skabe viden om, hvordan kollegialt samarbejde kan bidrage til fortsat udvikling af differentieret undervisning på skolerne.
Som det fremgår, adresserer og undersøger dette delprojekt læreres og pædagogers didaktiske kompetencer i forhold til inklusion og undervisningsdifferentiering og bidrager således til belysning af de fælles forskningsspørgsmål primært ud fra et almenpædagogisk inklusionsperspektiv.
Delprojekt 3 omhandler udvikling af specialpædagogiske og inkluderende kompetencer i et læreruddannelsesperspektiv
Den nye læreruddannelse er en moduliseret og kompetenceorienteret uddannelse, hvor sigtet er udvikling af professionskompetence. Dette mål forfølges ved, at der i uddannelsen arbejdes med såvel videns- som færdighedsmål i de enkelte moduler. Kravene til praktikken er desuden skærpet.I projektet undersøges, hvordan og i hvilket omfang den nye læreruddannelse (LU 13) åbner mulighed for, at de studerende udvikler specialpædagogiske og inkluderende kompetencer.
Danmarks Evalueringsinstitut fremhæver betydningen af et godt samspil mellem almen- og specialklasserne, hvor speciallærerens kompetencer og viden kan være medvirkende til udvikling af inklusion i almenklasserne, og hvor undervisningen i almenklasserne kan være udviklende i forhold til undervisningen i specialklasserne (EVA, 2013). Clearinghouse (2013) konkluderer, at vellykket inklusion forudsætter, at lærerne i grundskolen er klædt på til opgaven, og at de har en specialviden.
Helene Rathner (2012) fremhæver, at inklusionsidealet udfordres i praksis, hvor strukturændringer og samarbejde mellem forældre, lærere og pædagoger kan være udfordrende, når der arbejdes ud fra den antagelse, at det er skolen, der skal tilpasse sig barnet.
Vi ønsker i projektet at sætte fokus på de professionelles specialpædagogiske kompetencer, og arbejder med udgangspunkt i følgende fælles forskningsspørgsmål:
Hvori består de særlige specialpædagogiske kompetencer i de professionelles arbejde med udvikling af inkluderende læringsmiljøer? Hvad forener og hvad adskiller de special- og almenpædagogiske kompetencer?
Hvilke implikationer får det for forståelser af specialpædagogiske kompetencer samt
for grund- og efter/videreuddannelse af de professionelle? Hvordan kan forskellige aktører inddrages i samarbejdet om udvikling af inkluderende læringsmiljøer i skolen?
Vi vil i projektet undersøge og udfordre antagelsen om, at elever i komplicerede læringssituationer kan imødekommes i et læringsmiljø tilrettelagt inden for rammerne af den inkluderende skole. Vi vil således også have vores opmærksomhed rettet mod de eksklusionsprocesser, der pågår i de almene miljøer, med henblik på at indkredse og udvikle nye inkluderende specialpædagogiske tiltag og kompetencer.
De fælles forskningsspørgsmål ovenfor vil blive undersøgt i tre delprojekter, som fra hver deres kontekst vil undersøge forholdet mellem en almen inklusionsteoretisk faglighed og en specialpædagogisk faglighed. I samarbejde med lærere, pædagoger og andre af skolens ressourcepersoner vil vi bidrage til at præcisere og producere nye forståelser af en inkluderende specialpædagogik.
Inkluderende specialpædagogik forstår vi som en faglig tilgang, der dels:
- trækker på almenpædagogisk viden om deltagelse i sociale og faglige fællesskaber, relationer og viden om didaktik og undervisningsdifferentiering
- fastholder at viden om elevers læringsforudsætninger, herunder specifikke funktionsnedsættelser, er et vigtigt grundlag for lærerens diagnostiske og didaktiske kompetencer (Hedegaard-Sørensen, 2013).
Projektets udvikling af og undersøgelse af inkluderende specialpædagogiske kompetencer vil hvile på indsamling af og analyse af praksisfortællinger og aktionslæringsforløb i samarbejde med de professionelle i praksis. Med afsæt i inklusionsloven vil projektet identificere det specialpædagogiske felt herunder lærernes forudsætninger for specialpædagogiske kompetencer.
Projektorganisering – tre delprojekter
Projektet er organiseret i fire overordnede faser: en kortlægningsfase, en undersøgelsesfase, en analysefase og afslutningsvis en fase, hvor projektets indkredsning af inkluderende specialpædagogiske kompetencer omsættes til konkrete bud på tiltag og kompetencer, der kan indgå i efter- og videreuddannelse af de professionelle.
De fælles forskningsspørgsmål belyses ud fra følgende tre delprojekter:
Delprojekt 1 tager p.t. afsæt i et samarbejde med Silkeborg Kommune, der har udviklet et helhedsorienteret koncept, som er målrettet udvikling af en mere inkluderende skole- og institutionskultur.
Projektet har haft som formål at undersøge skolernes udvikling af inklusions - og integrationskulturer, samt hvorledes kommunens fokus på mindset understøtter inklusionsprocesserne. Målet har været at undersøge skolens organisering og struktur i fht Mindset modellen, samt at undersøge hvordan en blivende professionsudvikling på de enkelte skoler kan praktiseres, og hvordan det opleves blandt børnene og de professionelle. Projektet undersøger skolernes narrativer samt didaktiske og organisatoriske kompetencer i forhold til inklusion og undervisningsdifferentiering og bidrager således til belysning af de fælles forskningsspørgsmål primært ud fra et almen - og specialpædagogisk inklusionsperspektiv.
Delprojekt 2 finder sted i et samarbejde med Mariagerfjord Kommune og har som overskrift ‘Inklusion og undervisningsdifferentiering med fokus på fastsættelse af læringsmål’.
Projektet har som formål at understøtte læreres og pædagogers arbejde med skolens aktuelle udfordringer i forhold til inklusion og styrkelse af elevers læringsudbytte i skolen. Målene er dels konkret at styrke lærernes samarbejde med eleverne om mål i undervisningen og at skabe viden om, hvordan kollegialt samarbejde kan bidrage til fortsat udvikling af differentieret undervisning på skolerne.
Som det fremgår, adresserer og undersøger dette delprojekt læreres og pædagogers didaktiske kompetencer i forhold til inklusion og undervisningsdifferentiering og bidrager således til belysning af de fælles forskningsspørgsmål primært ud fra et almenpædagogisk inklusionsperspektiv.
Delprojekt 3 omhandler udvikling af specialpædagogiske og inkluderende kompetencer i et læreruddannelsesperspektiv
Den nye læreruddannelse er en moduliseret og kompetenceorienteret uddannelse, hvor sigtet er udvikling af professionskompetence. Dette mål forfølges ved, at der i uddannelsen arbejdes med såvel videns- som færdighedsmål i de enkelte moduler. Kravene til praktikken er desuden skærpet.I projektet undersøges, hvordan og i hvilket omfang den nye læreruddannelse (LU 13) åbner mulighed for, at de studerende udvikler specialpædagogiske og inkluderende kompetencer.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 05/05/14 → 31/12/14 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Mariagerfjord Kommune (Projektpartner)
- Silkeborg Kommune (Projektpartner)
Emneord
- specialpædagogik
- inkluderende læringsmiljøer
- skole