Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet med projektet er at genere ny viden om, hvordan elever inkluderes i faglige fællesskaber i danskundervisning, hvor didaktiske læremidler indgår. I forlængelse heraf er målet, at den genererede viden kan omsættes i undervisning af lærere og lærerstuderende, hvor fokus er på høj deltagelse og faglig inklusion af alle elever. Dette tænkes bl.a. gjort gennem udvikling af en form for katalog over redidaktiseringsmuligheder med didaktiske læremidler. Kataloget udarbejdes med baggrund i de læremidler, som er mest fremtrædende i den undervisning, vi observerer mens studiet pågår, men også i de mest anvendte didaktiske litteraturlæremidler generelt set (Bremholm et al., 2017). Formålet er således at frembringe praksisnær og anvendelsesorienteret viden, som kan bruges af lærere i bestræbelser på at planlægge og gennemføre litteraturundervisning med fokus på elevers faglige deltagelse.
Forskningsspørgsmål:
• Hvilket potentiale har de anvendte didaktiske læremidler for elevers faglige
deltagelse?
• Hvilke forståelser og oplevelse af faglig deltagelse i undervisningen med
læremidlet udtrykker elever?
• Hvilke strategier anvender læreren i sin undervisning med læremidlet?
Forskningsspørgsmål:
• Hvilket potentiale har de anvendte didaktiske læremidler for elevers faglige
deltagelse?
• Hvilke forståelser og oplevelse af faglig deltagelse i undervisningen med
læremidlet udtrykker elever?
• Hvilke strategier anvender læreren i sin undervisning med læremidlet?
Lægmandssprog
Hvordan kan læremidler i anvendes således, at elever inkluderes bedst muligt skolens litteraturundervisningen?
Nøgleresultater
Projektets resultater anvendes til at udforme et katalog af redidaktiseringsstrategier, som læreren kan anvende med henblik på at inkludere alle elever i litteraturundervisningen
Kort titel | Inkluderende litteraturundervisning |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/22 → 30/07/23 |