Inklusion af udsatte børn i idrætsmiljøerne i folkeskolen. Ph.d.-projekt.

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med ph.d. projektet er, at undersøge inklusion- og eksklusionsprocesser af børn med psykiatriske diagnoser i skoleidrætten i folkeskolen. Flere af børnene er tilbageførte elever (fra et specialtilbud til et alment skoletilbud) der er blevet inkluderet i folkeskolen jf. inklusionsloven (lov. 379, 2012) eller børn der er under udredning for en diagnose. I den nye Folkeskolereform (lov 406, 2014) skal børn være fysisk aktive mindst 45 min. om dagen, med henblik på at øge deres sundhed og understøtte deres faglige læring.
Mange børn med ADHD og autisme er udfordret socialt, psykisk og fysisk (motorisk og sundhedsmæssigt), bl.a. på grund af deres diagnose. Derfor vil det være relevant at undersøge, både om de bliver inkluderet og/eller ekskluderet i idrætstimerne, og hvilke muligheder og begrænsninger, der er for at inkludere dem i skoleidrætten.
Det er et casestudy design, med to cases/folkeskoler i Aalborg kommune, hvor der i alt følges 12 børn. Der bruges overvejende kvalitative metoder til at indsamle empirien. Individuelle interviews af skolelederne og børnene, fokusgruppeinterviews af idrætslærerne og feltobservationer sammenlagt i en periode på 2 x 3 måneder i børnenes idrætstimer, men også frikvartererne og den almene undervisning. Endvidere anvendes få skriftlige spørgsmål til alle klasserne, hvori fokusbørnene går i, til at udarbejde nogle modificerede sociogrammer til at vurdere børnenes positioner i idrætstimerne og frikvarterer.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato17/03/1401/04/17

Samarbejdspartnere

Emneord

  • social inklusion
  • børn
  • idræt
  • folkeskolen
  • autisme
  • ADHD

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.