Innovativ Fagdidaktik - Åben skole gennem scenariedidaktik

  • Buch, Bettina (Projektleder)
  • Duncan, Stine (Projektdeltager)
  • Jensen, Mari-Ann Skovlund (Projektdeltager)
  • Brænder, Birgit Risgaard (Projektdeltager)
  • Rasmussen, Connie Stendal (Projektdeltager)
  • Trolle, Jeppe (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

I projektet undersøges gennem design based research, hvordan skolen kan arbejde projektbaseret og tværfagligt med det omkringliggende samfund (åben skole) gennem brug af scenariedidaktik i kombination med direkte kontakt med samarbejdspartnere fra lokalsamfundet. Projektet har gennem itterationer i samarbejde med praksis undersøgt et læringsdesigns anvendelse og resultater dokumenteret gennem mixed methods.
Metodisk er benyttet både etnografisk inspirerede metoder som videoobservation, interview og selvinterviews samt spørgeskemaundersøgelser.
Projektet omfattede fagene dansk, matematik, naturfag, billedkunst, og samfundsfag.
Scenariedidaktikken i projektet baserer sig på en forestilling om semiotiske domæner, herunder et skoledomæne og omverdensdomæner, hvor pointen er, at skolens undervisning er indlejret i en skolediskurs og en skolens nødvendighed, og at elevernes, for at opnå viden til brug for livet uden for skolen, skal møde domæner uden for skolens virkelighed. I dette projekt gennem scenariedidaktikken. Da dette i sig selv er en iscenesættelse, er projektets antagelse, at scenariedidaktik alligevel kan skabe en relevant kontakt til det omkringliggende samfund.
Scenariedidaktikken skaber stærke rammer for elevernes faglige udfoldelser, men stiller også krav til gennemførelsen. For at eleverne skal tage scenariet til sig, skal det afvikles gennem autentiske scenarier, og fx anvender vi i projektet fagligt kompetente personer fra lokalsamfundet som bedømmere af elevernes projekter, således at eleverne får en klar følelse af at scenariet har ægte værdi og bliver bedømt efter standarder fra verden uden for skolen. Omverdensdomænet skal ind i skoledomænet.

Lægmandssprog

I projektet arbejdes med udvikling af åben skole forstået som skolens samarbejde med lokale interesseorganisationer og virksomheder gennem scenariedidaktik.

Nøgleresultater

Scenariedidaktisk tilrettelagt projektarbejde skaber en god og funktionel ramme for at arbejde med åben skole og skaber rammer for elevernes forståelse for demokratiske deltagelse i lokalsamfundet.
Fagenes arbejdsmåder, viden og færdigheder og forståelsesformer tages i anvendelse på en praktisk og relevant måde gennem arbejdet med de tilrettelagte scenarier.
Projektbaseret arbejde skaber frie rammer for elevernes kreative og faglige udfoldelser, og anvendelsen af praktiske arbejdsformer oplevedes som ønskværdigt af eleverne.
Projektet har udviklet en række designprincipper for åben skole-samarbejde gennem scenariedidaktik:
Lærere skal italesætte, at der er tale om et scenarie, så eleverne ved det fra begyndelsen
Lærerne skal være opmærksomme på at udpege for eleverne, at gruppearbejdet skal udnyttes, så alle ikke laver alt
Lærerne skal sikre en klar rammesætning for gruppearbejdet, så friheden opleves som en styrke for eleverne
I det scenariedidaktiske arbejde skal domæner uden for skolen inddrages for at opnå autenticitet


Kort titelInnovativ Fagdidaktik
AkronymInnofag
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1630/06/18

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.