Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet har som sit overordnede formål at udvikle og afprøve virtuelle undervisningsdesigns, der muliggør et kompetenceløft til ansatte i mindre og mellemstore installatørvirksomheder i yderområder I Region Nordjylland samt ledige sammen med studerende på installatøruddannelserne i regionen.
De to prototyper for virtuelle undervisningsdesigns, som skal udvikles og afprøves kan udspecificeres i
a)Kompetencegivende temabaserede e-moduler på installatøruddannelserne, der kan tages enkeltvis, modulvis eller i sættes sammen til en hel uddannelse.
b)Kompetencegivende udviklings- og vidensdelingsprojekter på installatøruddannelserne: Læring gennem udviklings- og vidensdelingsprojekter i samarbejde med UCN’s studerende, som fx praktik, specialer eller større tværfaglige opgaver.
De ny virtuelle undervisningsdesigns skal indeholde mange af de elementer virksomhederne har efterspurgt via projektets foranalyse. De ny designs vil muliggøre at man kan tage dele af uddannelsen over en længere tidsperiode end fuldtidsuddannelsen og eventuelt bygge delene sammen til en hel uddannelse.
De virtuelle undervisningsdesigns vil endvidere muliggøre at en ansat i virksomheden eller en ledig kan deltage i et enkelt modul og derved få et kompetenceløft indenfor et særligt område uden at have nødig at tage en hel flerårig uddannelse.
Nogle moduler udvikles med sigte på meget fagspecifikke temaopdelte forløb hvor man tilgodeser flere vidensniveauer, fx universitetsviden hvor universiteter bidrager med deres forskningsbaserede viden og flere af branchens parter som en del af setuppet, fx et tema udviklet forløb via samarbejdsdreven innovation med bidrag fra både installatørbranchens leverandører, den formelle installatøruddannelse, universitetet og virksomheder.
De virtuelle undervisningsdesigns er baserede delvist på ren e-læring, hvor det er muligt at arbejde på et modul udelukkende via internettet og ikke nødvendigt at komme fysisk på uddannelsesstedet. Andre moduler bygges op omkring blended learning hvor der vil være delvis tilstedeværelsesundervisning og delvist fjernundervisning. Nogle moduler vil være næsten helt virksomhedsbaserede med base ude i virkeligheden hos virksomhederne, hvor kommunikation og vejledning foregår fra virksomheden og til skolen via e-kommunikation
De to prototyper for virtuelle undervisningsdesigns, som skal udvikles og afprøves kan udspecificeres i
a)Kompetencegivende temabaserede e-moduler på installatøruddannelserne, der kan tages enkeltvis, modulvis eller i sættes sammen til en hel uddannelse.
b)Kompetencegivende udviklings- og vidensdelingsprojekter på installatøruddannelserne: Læring gennem udviklings- og vidensdelingsprojekter i samarbejde med UCN’s studerende, som fx praktik, specialer eller større tværfaglige opgaver.
De ny virtuelle undervisningsdesigns skal indeholde mange af de elementer virksomhederne har efterspurgt via projektets foranalyse. De ny designs vil muliggøre at man kan tage dele af uddannelsen over en længere tidsperiode end fuldtidsuddannelsen og eventuelt bygge delene sammen til en hel uddannelse.
De virtuelle undervisningsdesigns vil endvidere muliggøre at en ansat i virksomheden eller en ledig kan deltage i et enkelt modul og derved få et kompetenceløft indenfor et særligt område uden at have nødig at tage en hel flerårig uddannelse.
Nogle moduler udvikles med sigte på meget fagspecifikke temaopdelte forløb hvor man tilgodeser flere vidensniveauer, fx universitetsviden hvor universiteter bidrager med deres forskningsbaserede viden og flere af branchens parter som en del af setuppet, fx et tema udviklet forløb via samarbejdsdreven innovation med bidrag fra både installatørbranchens leverandører, den formelle installatøruddannelse, universitetet og virksomheder.
De virtuelle undervisningsdesigns er baserede delvist på ren e-læring, hvor det er muligt at arbejde på et modul udelukkende via internettet og ikke nødvendigt at komme fysisk på uddannelsesstedet. Andre moduler bygges op omkring blended learning hvor der vil være delvis tilstedeværelsesundervisning og delvist fjernundervisning. Nogle moduler vil være næsten helt virksomhedsbaserede med base ude i virkeligheden hos virksomhederne, hvor kommunikation og vejledning foregår fra virksomheden og til skolen via e-kommunikation
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/12 → 31/08/14 |