Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet vil forene børns digitale læsevaner med digitale læsemedier i en litterær fremmedsprogskontekst ved at implementere interaktive litterære tekster, der kan skabe rammer for et kvalificeret arbejde med litteratur og sprog.

I projektet gennemføres et aktionsorienteret forløb med to digitale litterære tekster i henholdsvis tysk og engelsk i 8. klasse på en skole i Midtjylland.
Forløbet består af litterær læsning af disse interaktive tekster og en række kommunikative aktiviteter, der åbner for receptivt og produktivt tekstarbejde med eleverne på målsproget.

Hovedformålet med projektet er at undersøge (1) kriterier for valg af digitale litterære tekster i fremmedsprogsundervisningen, (2) potentiale for sprogtilegnelse og elevernes kommunikative kompetence - både receptivt og produktivt og (3) styrkelse af læselyst i fremmedsprog via digitale litterære tekster.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/2231/12/23

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • digital litteratur
  • fremmedsprogsdidaktik
  • kommunikativ kompetence
  • læselyst
  • grundskole