Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet vil undersøqe børnefællesskaber i folkeskolens understøttende undervisning med fokus på køn med udgangspunkt i arbejdsspørgsmålet:
I hvilke situationer lykkes det, at traditionelle kønsmønstre og kønsroller opløses? – hvor og hvordan opstår disse ”sprækker”?
Hvad kendetegner sprækkerne? Hvad sker der? Hvad gør børnene? Hvad gør de voksne?
Hvad er traditionelle kønsmønstre og kønsroller? – som distinktion fra at de ophæves?
Hvad kan være kriterier for at tale om at ”det lykkes” at ophæve traditionelle mønstre?
Centrale begreber: barnets alsidige udvikling, femininitet – maskulinitet, sprækker, kønnede fællesskaber…..
Designet tager metodiski en GroundedTheory – tilgang, hvor der empiriindsamles som observationer og inerviews af børn og muligvis pædagoger/lærere
På baggrund af analyser af indsamlet materiale, vil der være fokus på anbefalinger samt udvikling af konkrete produkter rettet mod undervisning og kompetenceudvikling.- resultaterne vil formidles dels i form af børnenes stemmer; dels i papers som kan indgå i pædagoguddannelsens og læreruddannelsens undervisning
Projektet er en del af at nationalt projekt: Projekt Køn seksualitet og mangfoldighed i pædagoguddannelsen
I hvilke situationer lykkes det, at traditionelle kønsmønstre og kønsroller opløses? – hvor og hvordan opstår disse ”sprækker”?
Hvad kendetegner sprækkerne? Hvad sker der? Hvad gør børnene? Hvad gør de voksne?
Hvad er traditionelle kønsmønstre og kønsroller? – som distinktion fra at de ophæves?
Hvad kan være kriterier for at tale om at ”det lykkes” at ophæve traditionelle mønstre?
Centrale begreber: barnets alsidige udvikling, femininitet – maskulinitet, sprækker, kønnede fællesskaber…..
Designet tager metodiski en GroundedTheory – tilgang, hvor der empiriindsamles som observationer og inerviews af børn og muligvis pædagoger/lærere
På baggrund af analyser af indsamlet materiale, vil der være fokus på anbefalinger samt udvikling af konkrete produkter rettet mod undervisning og kompetenceudvikling.- resultaterne vil formidles dels i form af børnenes stemmer; dels i papers som kan indgå i pædagoguddannelsens og læreruddannelsens undervisning
Projektet er en del af at nationalt projekt: Projekt Køn seksualitet og mangfoldighed i pædagoguddannelsen
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 10/12/14 → 10/08/16 |
Links | https://sites.google.com/a/ucsj.dk/projekt-koen-seksualitet-mangfoldighed-i-paedagoguddannelsen/home/2-koennede-boernefaellesskaber-i-den-understoettende-undervisning-i-folkeskolen-ucsj |
Finansiering
- Børne- og Undervisningsministeriet
Emneord
- børn
- køn
- fællesskaber
- grounded theory
- understøttende undervisning