Kønsbevidst pædagogik og didaktik i læreruddannelsens naturfag

Projektdetaljer

Beskrivelse

Jeg var projektdeltager i dette forsknings– og udviklingsprojekt der fokuserede på at skabe bedre betingelser for alle elevers deltagelse i skolens naturfag – herunder at øge lærernes generelle bevidsthed om, hvordan kønspositionerer, begrænser og privilegerer og på at gøre kommende naturfagslærere i stand til kritisk og konstruktivt at tilrettelægge undervisning og udvikle pædagogisk praksis, der indtænker køn som et afgørende og konstant foranderligt vilkår i børns lærings- og udviklingsprocesser. Endelig forsøgte vi finde ud af hvordan lærerstuderende og læreruddannere kan bidrage til at styrke kønsinkluderende undervisning i naturfag, som mundede ud i afprøvede aktiviteter, der styrker læreruddannelsens kønsbevidste pædagogik og didaktik – både inden for naturfag og den generelle undervisning på læreruddannelsen, gennem en laboratoriedidaktisk tilgang.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/2201/10/24