Danmarks Medie- og journalisthøjskole gennemførte i 2015 en
eyetracking-undersøgelse i samarbejde med Fagforbundet 3F.
Kernen i undersøgelsen hos 3F var, at brugerne skal finde, hvad
de leder efter. Hurtigst og enklest muligt. Det er en radikalt
anderledes brugssituation end den, der for eksempel karakteriserer
nyhedslæsning. Her er målet typisk at producere og præsentere indholdet, så brugerne vil bruge så lang tid som muligt.
På 3F´s hjemmeside er indholdet informationer knyttet til de
forskellige jobfunktioner, fagforbundet dækker. Andre organisationer
tilbyder andre former for information, der er nyttigt eller
nødvendigt i bestemte situationer.
Fælles for den type informationsbehov er, at de i stigende grad
søges dækket her-og-nu, på den medie-platform der nu er tilgængelig.
Hvor opgaven tidligere typisk blev udskudt, til man
kunne sidde stille og roligt om aftenen ved pc´en, søges den nu
løst, når behovet opstår, eller i korte pauser i løbet af dagen. Og
i stigende grad på mobil eller tablet.
Det betyder først og fremmest, at websiderne skal være lette
at overskue og læse, også på mobil eller tablet. Modellen, der
kaldes responsivt design, hvor indholdet tilpasser sig til alle
skærmstørrelser, er åbenlyst en god løsning.
Undersøgelsen viste dog, at responsivt design som en rent teknisk
løsning ikke gør jobbet alene. Der skal mere til, hvis målet er,
at brugerne let og hurtigt skal kunne finde, hvad de leder efter.