Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets mål er at udvikle en model for sammenhængende, dyb og praksisforandrende kompetenceudvikling af undervisere på læreruddannelsen. Teknologiforståelse er en ny faglighed, som skal integreres i flere uddannelsessammenhænge fremover. Derfor er det essentielt at opbygge viden om nye formater for gennemgribende kompetenceløft på en uddannelse.
Følgeforskningen har fokus på at undersøge sammenhængen mellem ’intenderet design’ for faglighed og didaktik og ’implementeret design’ for at opbygge forskningsbaseret viden om, hvordan vidensgrundlaget udmøntes på forskellige måder i praksis på de forskellige UC’er og i de forskellige fag, og hvorfor der er forskelle. Denne viden er væsentlig for at sikre meningsfuld implementering og skalering af kompetenceforløb fremadrettet i sektoren, særligt i forhold til mere gennemgribende forandring af undervisernes praksis. Følgeforskningen tager afsæt i en for-analyse og efterfølgende observationer og interviews.
Følgeforskningen har fokus på at undersøge sammenhængen mellem ’intenderet design’ for faglighed og didaktik og ’implementeret design’ for at opbygge forskningsbaseret viden om, hvordan vidensgrundlaget udmøntes på forskellige måder i praksis på de forskellige UC’er og i de forskellige fag, og hvorfor der er forskelle. Denne viden er væsentlig for at sikre meningsfuld implementering og skalering af kompetenceforløb fremadrettet i sektoren, særligt i forhold til mere gennemgribende forandring af undervisernes praksis. Følgeforskningen tager afsæt i en for-analyse og efterfølgende observationer og interviews.
Kort titel | Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/21 → 31/12/22 |
Links | http://tekfag.dk/ |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (leder)
- Professionshøjskolen Absalon
- Professionshøjskolen UCN
- UC SYD
- VIA University College
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Læreruddannelsen
- lærerfaglighed
- lærerfaglig teknologiforståelse
- Dansk
- PL
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Kritisk situeret konstekstualiseret teknologiforståelse
Hansbøl, M. (Oplægsholder)
29 sep. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg