Kompetenceudviklingsforløb... anerkendende og succesfuld tilgang i forhold til at skabe ligeværdige og målrettede dialoger med borgerne

Projektdetaljer

Beskrivelse

De væsentligste udfordringer, der er skitseret i opdraget for nærværende projekt er af, Aabenraa kommune - Visitation & Rehabilitering Social & Sundhed
formuleret således:
• "Vi og vores samarbejdspartnere har fokus på den ligeværdige og målrettede dialog"
• "Lykkes vi med ligeværdighed?, lykkes vi med at inddrage borgeren?, Lykkes vi med at borgeren oplever sig set og hørt? Tog jeg udgangspunkt i borgerens problem eller vidste jeg bedst?"
• "Fik jeg det der skulle bruges for at lave en helhedsorienteret sagsbehandling?"
"Dette er spørgsmål vi og andre stiller. Vi har tidligere givet medarbejderne kurser i redskaber, vores fokus er nu hvordan understøtter vi læring i praksis".
Initiativet til kompetence udviklingsprojektet er født i ledelsen, som en anden måde at sætte fokus på, hvordan de lykkes med den anerkendende tilgang og initieret af fokus fra Handicaprådet ved, at de ikke altid følte sig hørt og forstået.

Lægmandssprog

Det overordnet procesflow for forløbet følger denne struktur:
• Alle myndighedspersoner observeres af eksterne konsulenter (undertegnede) i forbindelse med 3 borger samtaler med afsæt i observationsskemaer. De observerede samtaler fokuserer på myndighedspersonernes daglige praksis, hvorfor der kan være stor variation ift. type af samtaler (eks. planlagte besøg, mere adhoc prægede og telefoniske, samtaler osv.) samtalelængde og deltagere i samtalerne. Det kan f.eks. også være samtaler, der gennemføres med pårørende og/eller kontaktpersonen uden borgeren deltager.
• Forud for 1. samtale foretages en anerkendende udforskning samtale som har til formål at identificere medarbejderens succesmønster for de "bedste" samtaler jvf. de opsatte mål. I denne forbindelse drøftes og identificeres også de subjektive mest relevante parametre, som den enkelte ønsker observeret og modtage feedback i forhold til
• 1. samtale gennemføres, hvor der dels foretages observationer jvf. de fastsatte parametre og umiddelbart efter en kort refleksions og feedback baseret coach samtale
• 2. samtale gennemføres, hvor der igen foretages observationer jvf. de fastsatte parametre og umiddelbart efter en længere refleksions og feedback baseret coach samtale, som har til formål, dels at synliggøre udnyttelsen af deres succesmønster, identificere udfordringer, barrierer og udviklingspotentialer. Afslutningsvis fastsættes i samarbejde med medarbejderen en mål - og udviklingsplan for de næste 8 uger inden den 3. samtale
• 8 ugers actionlearning baseret træningsperiode, hvor medarbejderne øver og træner, skaber rum for selv iagttagelser og egen refleksion i forhold til deres mål- og udviklingsplan
• 3. samtale gennemføres, hvor der igen foretages observationer, her i forhold til de sædvanlige parametre men nu også i forhold til hvorledes det er lykkes at implementerer sine udviklings potentialer. Umiddelbart efter observationen afholdes en længere refleksions og feedback baseret coach samtale i forhold til observationerne og hvordan medarbejderen kan fastholde progression og momentum i sin udviklingsproces.

Nøgleresultater

Ud fra denne bearbejdning og diskussion af de indsamlede data kan det konkluderes, at myndighed i Aabenraa kommune har udviklet deres indsigt og selvbevidsthed omkring deres kommunikation og samarbejde med borgeren specielt i forhold til målene empati og indlevelse, ligeværdighed og inddragelse samt integritet og selvbevidsthed. Derved er der skabt momentum i myndigheds udvikling i anvendelsen af den ligeværdige og målrettede dialog med borgerne, som understøtter borgerens mulighed ofr at mestre eget liv, indenfor gældende rammer.
Kort titelCoaching i visitation
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1630/06/17

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation