Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Udviklingsprojekt under STUK.
HUSK: Hjælpsom Undervisning i Stavning og af-Kodning.
Vidensindsamling, her i form af en systematisk forskningskortlægning og afsøgning af eksempler på lovende praksis i en dansk kontekst, hvori forskningsreview og kortlægning af læremidler i CFU indgår.
På baggrund af videnskortlægningen udvælges to til tre foki på indhold, som er virkningsfulde og velegnet til en differentieret implementering i klasseundervisningen.
Der udvikles undervisningsmaterialer i form af materialepakker, der afprøves og evalueres i samarbejde med praksis.
Afprøvningen og evalueringen gennemføres som en effektundersøgelse med før- og eftertest og kontrolgrupper i forhold til elevernes udbytte af den forandrede undervisning. Implementeringen af undervisningspakken evalueres gennem brug af virtuelle logbøger, interviews, observationer af udvalgte undervisningsgange samt surveys til de implicerede deltagere: lærere, læsevejledere og ledere.
Materialepakkerne tilrettes efter afprøvning på baggrund af evalueringen og viden spredes gennem afholdelse af temadag.
HUSK: Hjælpsom Undervisning i Stavning og af-Kodning.
Vidensindsamling, her i form af en systematisk forskningskortlægning og afsøgning af eksempler på lovende praksis i en dansk kontekst, hvori forskningsreview og kortlægning af læremidler i CFU indgår.
På baggrund af videnskortlægningen udvælges to til tre foki på indhold, som er virkningsfulde og velegnet til en differentieret implementering i klasseundervisningen.
Der udvikles undervisningsmaterialer i form af materialepakker, der afprøves og evalueres i samarbejde med praksis.
Afprøvningen og evalueringen gennemføres som en effektundersøgelse med før- og eftertest og kontrolgrupper i forhold til elevernes udbytte af den forandrede undervisning. Implementeringen af undervisningspakken evalueres gennem brug af virtuelle logbøger, interviews, observationer af udvalgte undervisningsgange samt surveys til de implicerede deltagere: lærere, læsevejledere og ledere.
Materialepakkerne tilrettes efter afprøvning på baggrund af evalueringen og viden spredes gennem afholdelse af temadag.
Akronym | HUSK |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/08/21 → 05/01/24 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Universitet (Projektpartner)
- Professionshøjskolen Absalon (Projektpartner) (leder)
- Professionshøjskolen UCN (Projektpartner)
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Elever i gul kategori i ordblindetesten
- Stavevanskeligheder
- Afkodningsvanskeligheder
- Elever i 3. og 4. klasse
Aktiviteter
- 2 Foredrag eller oplæg
-
Undervisning af elever med afkodnings- og stavevanskeligheder
Skovbjerg, L. D. (Oplægsholder)
30 okt. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Undervisning af elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
Skovbjerg, L. D. (Oplægsholder)
16 nov. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg