Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets overordnede tematik er en undersøgelse af de udfordringer og innovative muligheder, der ligger i anvendelsen af nye teknologier i særlige pædagogiske indsatser
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende fire identificerede praksisbaserede udfordringer:
1. Pædagoger savner viden om og kompetence i pædagogisk brug af iPads og Tablets.
2. Nuværende brug som udelukkende underholdning kan fastholde børn i en fysisk passiv, rekreativ (forbruger-)rolle i stedet for en fysisk og kreativ skabende/handlende rolle.
3. Sikre at der kan sker i en ko-kreativ proces i samarbejdet mellem forskellige kompetencer i Specialnetværket og hos de deltagende studerende og forskere fra UCSJ.
4. Videreudvikling af innovativt samarbejde mellem Specialnetværket, forældre, Næstved Kommune, Pædagoguddannelsen og UC Sjællands Forsknings og Innovationsafd.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer deltagere fra netværket, øvrigt personale, samt undervisere og studerende fra pædagoguddannelsen.
2) De fire problemstillinger er defineret ud fra formøder med Specialnetværket og er således aktuelle og oplevede problemstillinger.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. De studerendes innovative kompetencer udvikles gennem etableringen af nye samarbejdsrelationer med praksis – fra at være ”beskuer og undersøger af praksis” til at være ”medudvikler af praksis”. Ydermere inddrages de studerende løbende i ideudveksling med praksis, samt i planlægningen og afholdelse af en konference ultimo september 2014, som vil inddrage kreative og innovative processer.
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende fire identificerede praksisbaserede udfordringer:
1. Pædagoger savner viden om og kompetence i pædagogisk brug af iPads og Tablets.
2. Nuværende brug som udelukkende underholdning kan fastholde børn i en fysisk passiv, rekreativ (forbruger-)rolle i stedet for en fysisk og kreativ skabende/handlende rolle.
3. Sikre at der kan sker i en ko-kreativ proces i samarbejdet mellem forskellige kompetencer i Specialnetværket og hos de deltagende studerende og forskere fra UCSJ.
4. Videreudvikling af innovativt samarbejde mellem Specialnetværket, forældre, Næstved Kommune, Pædagoguddannelsen og UC Sjællands Forsknings og Innovationsafd.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer deltagere fra netværket, øvrigt personale, samt undervisere og studerende fra pædagoguddannelsen.
2) De fire problemstillinger er defineret ud fra formøder med Specialnetværket og er således aktuelle og oplevede problemstillinger.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. De studerendes innovative kompetencer udvikles gennem etableringen af nye samarbejdsrelationer med praksis – fra at være ”beskuer og undersøger af praksis” til at være ”medudvikler af praksis”. Ydermere inddrages de studerende løbende i ideudveksling med praksis, samt i planlægningen og afholdelse af en konference ultimo september 2014, som vil inddrage kreative og innovative processer.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 08/01/14 → 30/11/14 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
- Center for Børn og Unge - Specialpædagogisk Netværk (Projektpartner)
Finansiering
- Uddannelses- og forskningsministeriet: 238.122,00 kr.
Emneord
- innovativ undervisning
- Innovation
- specialpædagogik
- teknologi
- Leg og læring
Projekter
- 1 Afsluttet
-
6000 - Praksisnær Innovation
Helms, N. H. (Projektdeltager)
Uddannelses- og forskningsministeriet
01/01/15 → 30/11/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation